lördag 4 juni 2011

Curious Incident of the Dog in the Night-time

Titel: Curious Incident of the Dog in the Night-time
Författare: Mark Haddon
Antal sidor: 224
Språk: Engelska


(utläst sommaren 2010)

Beskrivning från Adlibris:

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time is a murder mystery novel like no other. The detective, and narrator, is Christopher Boone. Christopher is fifteen and has Asperger's, a form of autism. He knows a very great deal about maths and very little about human beings. He loves lists, patterns and the truth.


Kommentarer:

En annorlunda bok med en mycket annorlunda huvudkaraktär. Lite småkär i den här boken.


Historien man får följa är en riktigt mysig och speciell deckare, där man möter en liten pojke med asperger som ska lösa brottet om sin grannes mördade hund. Det är väldigt intressant att läsa från ett barns synvinkel och att han har asperger gör det hela ännu mer intressant.

Här får ni en bild från boken som jag tycker beskriver den bra:

















Bilden är tagen från en av mina favoritbloggar:
niotillfem, var också därifrån jag fick tipset om boken


Ett citat från boken:

"All the other children at my school are stupid. Except I'm not meant to call them stupid, even though this is what they are."


Ett tips till alla som vill läsa något som inte är som alla andra deckare! Men man ska dock inte tro att man får en "måste-vända-blad-för-det-är-så-grymt-spännade" deckare, för det är den inte. Utan en mysig och fin historia!



Uppdatering:
Skrev lite längre för jag kände att den här boken förtjänade mer än bara någon mening lång recension :P Men var snart ett år sedan jag läste den, så mycket mer än så här blir det nog inte. Såg också att den nu släppts på svenska -->, för dom som inte orkar läsa på engelska, eller är snåla som mig. Tror dock att den är mycket bättre på engelska och minns inte att den skulle vara svår att läsa, så tipsar om originalspråket ;)



(gillar ni detta tycker jag även att ni ska se filmen: "I rymden finns inga känslor" som också handlar om en pojke med asperger, grymt mysig film!)



2 kommentarer :

  1. Vilken tråkig omslagsbild de valt till den svenska upplagan :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaa jag tycker den ändå är stilren och snygg faktiskt ^^

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...