fredag 6 maj 2011

Det här med att fastna och inte fastna för en bok.

Just nu läser jag ett gäng böcker samtidigt, började med Neverwhere av Neil Gaiman men tröttnade på att läsa på engelska och fantasy hade jag fått för mycket av, så växlade då med att läsa boken Alla var där av Lauren Weisberger. Tänkte att det skulle vara en skön chick-lit, en lättläst feel good roman men fastnade verkligen inte för någon av böckerna. Har läst till runt hälften i båda två och märker att jag i båda två bara kollar sidnumret och hur långt det är kvar tills kapitlet är slut.

Då började jag med Skulduggery, de gick bättre, den var lättläst och jag läste ut den även om det inte blev någon favorit. Samma med Dimman, den läste jag ut på bara någon dag.

Efter att ha skrivit om dystopi så blev jag sugen på det och började lästa de första kapitletlena i min pappas exemplar av 451 Fahrenheit men märkte att jag var för trött i huvudet för att läsa på engelska så istället gick jag till mina föräldrars bokhylla (är på besök hos dem över lovet) och grabbade de första svenska böckerna jag såg. Så nu läser jag Traci Lords Nattens barn. En sorlig biografi som gör ont i magen att läsa men där kapitlen bara flyger förbi.

Hur kommer det sig egentligen att man fastnar för en bok och inte för en annan?

Vill ju så gärna älska Neil Gaimans böcker, han verkar ju skriva så spännande historier. Men lyckas aldrig. Har i alla fall bestämt mig för att skippa Alla var där, har så mycket andra böcker jag hellre vill läsa, känns slöseri med ”lästid” :P att läsa klar den. Men Neverwhere har jag inte gett upp än!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...