torsdag 5 maj 2011

Dimman av Stephen King

Titel: Dimman
Författare: Stephen King
Originaltitel: The Mist
Förlag: Bra Böcker
Antal sidor: 214
Språk: Svenska

(utläst 5 maj 2011)

Beskrivning från Adlibris:

Vädret har varit underligt i flera veckor, och David Drayton tycker först inte att det är något konstigt med dimman som väller in över sjön efter en våldsam sommarstorm. Men ett instinktivt obehag säger honom snart att det som närmar sig inte är någon vanlig dimma.

Tillsammans med sin son och en granne åker David in till stormarknaden, och under tiden omsluts staden av dimman. En rad skrämmande händelser inträffar kort därpå, och stadens invånare inser med stigande fasa att det rör sig okända och dödliga varelser i det ogenomträngligt vita.



Kommentarer:

Kort, lättläst bok. Precis vad jag ville ha. Spännande men inte den mest nervkittlande bok jag läst.

Såg filmen för några år sedan på bio och det blev en bra överaskning. Hade inte alls väntat mig att den skulle var bra, trodde den skulle vara fånig men den var riktigt spännande.

Har märkt att jag så gott som alltid gillar det jag ser/läser först bäst. Gillar True Blood tv-serien bättre än bokserien. Gillar alla böcker jag läst innan jag sett filmatiseringen enormt mycket bättre. Läste Dexter böckerna efter jag sett tv-serien, även där tyckte jag då tv-serien var bättre. Så hade troligen tyckt Dimman som bok var bättre om jag bara hade läst den först.

För alla som har sett filmen kan jag säga att jag tyckte att filmens slut var mycket bättre, men det har även Stephen King själv erkänt att han med tyckte.

1 kommentar :

  1. Jag gillade bokens slut bättre. Det var mer öppet, osäkert. Jag gillar sådant, när man får fantisera vidare själv. Men filmens slut var definitivt mer slående, det kändes i hjärtat.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...