måndag 13 juni 2011

Day 03 – Your favourite series

Harry Potter! Går inte att svara originellt på den här frågan för det finns helt enkelt ingen serie av böcker som jag älskar mer :P men sen kan jag inte påstå att jag har följt så hemskt många bokserier heller, kanske bara läst en eller två och sedan tröttnat, finns därför inte så mycket som Harry har att tävla emot.

Denna serie är så underbar att prata med andra om, folk som läst och följt hela Harry Potter serien skiner verkligen upp när de pratar om böckerna. Man skrattar och gråter när man följer karaktärerna och finns ett fåtal böcker som varit så spännande. Om man verkligen bryr sig om bokkaraktärerna som om de vore kompisar av kött och blod är det inte så konstigt om man är rädd att det ska hända dem någonting. Ska inte spoila något för dem som inte läst sista boken/böckerna men kan ju nämna att jag hade maskara i hela ansikten när sjunde boken var utläst :P

Är så härligt också att bokserien tycks fungera för så många olika slags människor, tjejer som killar och i alla åldrar, det tycker jag är fascinerande ^^ Märks också hur folk pratar om böckerna som en kompis som man växt upp med, är så lycklig att jag fick växa upp med dessa böcker och var i så passande ålder när de kom, även om det som sagt passar folk i olika skeden i livet är det förstående vis extra passande om man faktiskt är i Harrys ålder när de lästes första gången.

Känns inte som jag kan ge rättvisa till denna fina bokserie med mina ord så jag stannar där och tar istället upp lite andra serier jag gillat och som kanske hade kunnat ha varit en konkurrent.


Hunger games är som jag nämnt tidigare riktigt bra, men har inte läst sista delen än och även om jag älskar böckerna kommer de inte kunna toppa J.K. Rowlings mysiga och spännande värld.

Twilight böckerna älskade jag. Jag svepte den ena efter den andra och hade tur att alla redan var släppta när jag läste dem, för gick inte att läsa något annat emellan, jag var helt såld. Hade inte Harry funnits hade detta kunnat vara vinnaren. Synd bara att filmerna och hypen har gjort att man har fått lite dåliga vibbar av dem, det är ungdomsberättelser och man ska inte förvänta sig något litterärt mästerverk. Men jag vet ju att jag älskade dem, har varit tokig i vampyrer sedan jag var liten och det ser jag ingen anledning att dölja =) .

Vampyre Academy, är en annan vampyr serie som få har missat och den ska jag nog ge mig på snart, Sookie böckerna däremot är ingen favorit men kommer säkert läsa några till av de svenska översättningarna för det är ändå så lättlästa.

Liftarens guide till galaxen är också en serie jag gillar men bara de tre fösta böckerna, de två sista tyckte jag var sega och de har inte ens blivit utlästa men ska ge dem ett nytt försök någon dag.

En känd serie som jag har missat är Narina, så dem måste jag läsa någon gång, antingen nu eller för mina framtida barn ^^. Några andra serier som jag vill börja följa är tex: ”The Mortal Instruments”, ”Game of Thrones”, ”Mercy Falls vargar”, vill även läsa om Dark Materials och som sagt ”Vampyre Academy”.

Vilken är eran favoritserie? =)

Ge mig tips på nya serier att följa! ^^

2 kommentarer :

  1. Ser att det inte finns några kommentarer här än... Så några tips kan du ju få! :D

    Jag läser mest ungdomsböcker och först på senare tid huvudpersonerna är närmre 20 än 10, men nu ska vi se här:

    Sagan om Gudagåvorna av Gull Åkerblom
    Egentligen en yngre målgrupp, men de är så himla bra så jag kan inte låta bli att tipsa om dom! I den sista av de fyra böckerna är huvudpersonen ca 16 tror jag... I alla fall så bygger de på de nordiska gudasagorna till att börja med, men blir mer och mer en egen historia.
    http://www.bokus.com/bok/9789163871856/johannesnatten/

    Wicked Lovely av Melissa Marr
    Handlar om feer/älvor vad man nu vill kalla dom. Har läst de två första i serien, har tredje hemma just nu.
    http://www.bokus.com/bok/9789132154041/mer-an-ogat-ser/

    Läste häromdan Dreamless som är andra delen i serien Starcrossed av Josephine Angelini. Lite korkat av mig då jag inte läst ettan, men jag fattade då inte att det var tvåan *morr* Men jag kan tänka mig att den kommer vara en fantastisk serie!

    Äventyrens... (äventyrens dal, äventyrens berg etc) av Enid Blyton
    Kanske för ungdomlig? Tusen ggr bättre än femböckerna i alla fall!

    Imorgon när kriget kom av John Marsden är en rätt tung serie att läsa. Oerhört mycket seriösa, vuxna känslor för att vara ungdomsböcker och jag ÄLSKAR dom!

    Skuggan över stenbänken av Maria Gripe är också en favoritserie. Det är nog en serie jag kommer läsa om då & då genom hela mitt liv, men flera oförglömliga scener!

    Över näktergalens golv av Lian Hearn
    Har du förmodligen läst, men de är absolut värda att nämna! Sträckläsningsvarning :D

    Och Harry Potter, Twilight och Hunger Games såklart, men de behöver jag ju inte nämna! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj lång kommentar ^^ tack för alla tips! Några känner jag igen och några var nya för mig!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...