onsdag 1 juni 2011

Författare jag vill läsa mer av...

... och sökandet av en ny favoritförfattare:

Efter ett stort gäng besvikelser känner jag att jag vill ha mer ”säkra kort” nästa gång jag köper böcker. Självklart kan man aldrig vara helt säker, men att ha några favoritförfattare är alltid trevligt. Slog mig också att jag inte har så många favoriter, kan bara komma på John Ajvide Lindqvist, som jag vet att jag hittills blivit mycket nöjd av.

Vet flera författare som jag läst många böcker av men bara för att jag läst mer än en bok av honom eller henne behöver det såklart inte vara en favorit. Neil Gaiman och lika så Terry Pratchett har jag exempelvis läst många böcker av, men har väldigt olika åsikter om dem alla och de var inte allid något för mig.

Marian Keyes är allid ett säkert kort om jag vill ha en chick-lit, uppskattar hennes böcker, men vet ändå inte om jag kan kalla henne min favoritförfattare. Stephenie Meyer däremot hade jag gärna sagt som en favorit, om jag bara hade läst mer av henne (räknar en serie som ”en bok” i detta fall) hoppas verkligen på att hon skriver något så bra som ”The Host” (hoppas hoppas hoppas) snart.

Så utmaningen blir att hitta en ny favoritförfattare genom att läsa mer böcker av författare som jag redan har läst och gillat något av.

Börjar med författare jag bara läst en bok tidigare av:
- Audrey Niffenegger (Ska precis beställa Tidsresenärens hustru)
- Dan Rhodes (är hans andra böcker lika roliga?)
- Jan Guillou (älskade ondskan som tonåring)
- Jonathan Safran Foe (Tänkte läsa ”Everything is Illuminated” eller kanske ”Äta djur”)
- Kate Atkinson (minns att jag läste ” I museets dolda vrår” för en massa år sedan)
- PhilipPullman (Guldkompassen var underbar, är hans andra böcker det med?)

Sedan författare jag redan läst några böcker av och som kan vara kandidater:
- Stephen King (var länge sedan jag läste av honom, förutom dimman, så minns inte helt vad jag tyckt om honom tidigare, men gillar jag honom har jag en guldgruva av böcker)-
- Maria Gripe (läst och älskat hennes böcker som barn, funkar det även nu?)
- Nick Hornby (gillat men kanske inte älskat de tidigare böcker jag läst av honom, dags för en till chans?)
- Terry Pratchett (ibland så kul, ibland så otroligt bra, men inte bland fastnar jag bara inte men vill ge denna briljanta man en till chans, älskar hur han smyger in feminism och andra viktiga frågor i sina roliga böcker)
- Neil Gaiman (så många fina idéer och historier, varför kan jag bara inte älska hans böcker? Vill inte ge upp där heller)

Kommer skriva i ”Utmaningar” vilka jag har klarat ^^

Vilken är era favoritförfattare?

2 kommentarer :

  1. Boken "Cirkeln" har fått jättebra kritik i DN, kanske något för dig? Har inte läst den själv men tänker göra det så fort jag är färdig med plugget! Den är skriven av Mats.. [googlar].. Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren!

    SvaraRadera
  2. Den har jag precis tänkt beställa från Adlibris, finns inte en bokbloggare som inte har bloggat om den verkar det som =) Helt otroligt hur många som älskar den.

    Verkar skitbra ^^

    men tack för tipset ändå! Ser fram emot att läsa den, säg till när du läst den så kanske jag också har läst klart den så kan vi disskutera ^^

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...