måndag 27 juni 2011

Temainlägg (2): Steampunk!

 
Lite sugen (läs extemt sugen) på det här med Steampunk, så vackert och facinerande. Men har knappt läst något alls i de temat förutom Guldkompassen.

För er som inte vet vad "ångpunk" :P är så har ni här:

Wikipedias beskrivning av steampunk:
Steampunk, ångpunk, (ordet utvecklat ur cyberpunk) en typ av science fiction och estetik som grundar sig på ångmaskiner, luftballonger, mekaniska matematikmaskiner och annan teknik från industriella revolutionen, men före andra industriella revolutionen. Karaktäristiskt för steampunk är teman och material som synlig mekanik, kugghjul och mässing. Mikroelektronik och förbränningsmotorer är ovanliga. Steampunk utspelar sig vanligtvis i en viktoriansk miljö men genren har förgrenat sig och inkluderar nu alla tänkbara tidåldrar och historiska miljöer till exempel medeltiden, bronsåldern och antiken.

Trotts att jag blir alldeles varm inuti när jag tänker på steampunk- modet, maskinerna och miljöerna så har jag som sagt inte läst så mycket eller ens sett så mycket med det temat. Känner att detta är en värld jag verkligen måste lära känna bättre.


Listar här därför lite steampunk-böcker jag vill läsa:
(och detta blir samtidigt ännu en utmaning till mig själv :P)

Boneshaker av Cherie Priest:

En steampunk bok med twist av Zombies ;) och med något av de snyggaste omslag jag sett!

"Ett äventyr i vilda ångpunkswestern. Under tiden för guldrushen skapades en borr, The Boneshaker, för att ta sig igenom isen till guldet. Istället raserade den Seattle och släppte lös en gas, the Blight, som har förfärliga effekter." - SF-Bokhandeln


The Windup Girl av Paolo Bacigalupi
Omslaget....GE mig! Så jag kan stirra mig blind på denna fina bok.
"The Windup Girl is both a heart-stopping dystopian thriller and a razor-sharp vision of our near future" - Adlibris
Vet egentligen inte så mycket vad den handlar om, men vill ha den ändå :P



Whitechapel Gods av S.M. Peters:
"En sjukdom som ger folk tumörer av urverk och maskindelar, som gör att folk blöder olja. Två gudaliknande varelser i ett London-som-det-aldrig-var."- SF- Bokhandeln. Hur spännande låter inte detta?
"Ångpunkig fantasy från ett viktorianskt London där slummen i Whitechapel är ett rykande, pulserande helvete. Staden styrs av två mystiska gudar: Mama Engine och Grandfather Clock. För några år sedan härjade Det stora upproret, människornas kamp mot maskinerna. Det slutade i nederlag, men en upprorsrörelse existerar fortfarande och samlar sig för att slå till igen. Den här gången tänker upprorsmännen använda sig av ett hemligt vapen med domedagskrafter." - SF-Bokhandeln

The Steampunk Bible av Jeff Vandermeer , S. J. Chambers , Desirina Boskovich:

The Steampunk Bible verkar vara någon sorts guide med bilder till steampunken i böcker, film, musik och konst etc.

Verkar ju lovande men kan lika gärna vara skit, hemskt nyfiken är jag i alla fall. Inget jag skulle köpa utan att kika i den först dock, förväntar mig många härliga färgbilder, utan det skulle det kännas trist.


The Time Machine
av H.G. Wells :

H.G. Wells var en ”scientific romance”- författare och har som jag förstått det haft stort inflytande på steampunk genren. Är därför väldigt nyfiken på att läsa hans roman The Time Machine som är skriven år 1895.
”En brittisk vetenskapsman har kring år 1900 uppfunnit en tidsmaskin. Vetenskapsmannen använder sin maskin till att resa tusentals år framåt i tiden med. Han kom till en till då jorden befolkades av morlocker, en slags underjordiska apmänniskor, och eloaner, som var vackra, späda framtidsmänniskor. Vetenskapsmannen försöker komma på hemligheten med detta samhälle, och vad som hänt med mänskligheten”. - Wikipedia


Guldkompassen av Philip Pullman:
Första delen i trilogin “His Dark Materials” och är ett grymt spännande och mysigt fantasyäventyr som jag tipsar alla om alla läsa! Ska själv läsa om den på engelska har jag tänkt.
”Lyra är en ung flicka som växer upp bland de lärda i Jordan College i Oxford. En dag hör hon en viskad konversation om en ovanlig partikel som hittats långt upp i norr, men förmågan att knyta samman hela universum. Hon kastas in i en kamp mellan de som vill använda partikeln och de som vill förstöra den, föga anande att hon ensam är den som kan avgöra kampen. ”– Sf-bokhandeln
”Boken Guldkompassen av Philip Pullman utspelar sig i ett parallellt universum, där varje människa har en så kallad daimon (uttalas som det svenska ordet demon), vilket är en del av människans själ i form av ett djur utanför den fysiska kroppen. Människan och dess daimon kan inte vara för långt ifrån varandra, men undantag för häxor, där daimonen och människan kan vara i princip hur långt som helst från varandra. När en människa kommer i puberteten antar daimonen en form som den sedan har resten av livet. Varken människan eller daimonen kan välja vilken form daimonen kommer anta, men det blir alltid något som hör ihop med människans personlighet. ”En sjömans daimon valde att bli en delfin, sjömannen kunde aldrig gå iland eftersom han då skulle komma för långt ifrån sin daimon. ” ” - Wikipedia
Soulless av Gail Carriger:
Uppdatering! Har varit sugen på den här boken ett tag med men lyckades glömma den så lägger till den i listan nu i efterhand.
Vampyrer och Steampunk! Kan ju inte bli fel eller?
"Första delen i en viktoriansk fantasyserie fylld av vampyrer, varulvar och tebjudningar.
Alexia Tarabotti är socialt stigmatiserad av flera orsaker. Hon saknar en själ. Hon är ungmö och faderlös. Hon har dödat en vampyr som angrep henne i strid mot alla rimliga sociala konventioner. Nu har den höggljudda, motbjudande Lord Maccon skickats ut av drottningen för att undersöka vad som blev av vampyren. Alla tycks anta att Alexia är skyldig till både det ena och det andra. Han hon avslöja de riktiga skurkarna och åter bli en respektabel kvinna, innan något riktigt katastrofalt händer?"– Sf-bokhandeln


Några mer jag vill läsa:


- The League of Extraordinary Gentlemen - Alan Moore
- Howl's Moving Castle - Diana Wynne Jones
- Un Lun Dun - China Miéville- Perdido Street Station - China Miéville
- The Difference Engine - William Gibson & Bruce Sterling
- The Affinity Bridge av George Mann
- Clockwork Angel - Cassandra Clare
- The Prestige - Christopher Priest
- Leviathan - Scott Westerfeld
- The City of Ember - Jeanne DuPrau 


Någon klockren som jag missat?
Hur är de jag listat?, har ni någon av läst dem?
(Böckerna hittade jag från exempelvis stempunk-tips-listor från bla SF-bokhandeln och Goodreads så kolla där om ni vill ha ännu mer tips!)

7 kommentarer :

  1. The difference engine har jag läst. Väldigt intressant och bra, men ganska tung. Så liten varning på den om du vill ha flyt på läsningen.

    SvaraRadera
  2. Åh, Clockwork Angel och Howl's Moving Castle ♥ Läser för tillfället Soulless av Gail Carriger, något slags paranormal steampunk och riktigt, riktigt bra.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad många bra tips du kommer med! Livsfarligt. Jag älskar den genren, men är helt obevandrad i den. Förutom Jules Verne (om han räknas dit) och Guldkompassen.

    SvaraRadera
  4. Instämmer med tidigare kommentarer - livsfarligt inlägg... Vill ju bara go crazy med klickfingret!!!

    SvaraRadera
  5. Jag tror inte det blir mer steampunk för mig, men omslagen är ofta förjävla snygga. Som detta:

    http://drommarnasberg.files.wordpress.com/2011/02/retribution-falls-cover.jpg?w=347&h=530

    SvaraRadera
  6. Feuerzeug: Bra med en varning, då blir det ingen bok jag börjar med iallafall!

    Andréa: Juste den glömde jag, den är jag med sugen på att läsa =)

    Boktagen: Ja alltid livsfarligt med listor med tips =) Har inte läst nått av Jules Verne med det kanske det gör.

    Swedish Zombie: Ah väldigt snyggt!

    SvaraRadera
  7. Jag har nyligen avslutat Scott Westerfelds Leviathan, och vill fortsätta med nästa bok så snart som möjligt.

    Seg till en början, men blir bättre när de två huvudkaraktärerna sammanstrålar. Intressant med hur Första världskriget och dess detaljer "skrivs om".

    Kul med bilder lite här och var, tyckte det behövdes då allt maskinsnack hit och mutationssnack dit var ganska svårt att föreställa sig när det inte är ens moderspråk.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...