söndag 17 juli 2011

Day 07 – Most underrated book

Oj hittills svåraste i ”30 days of books”-utmaningen att svara på tror jag. Kommer inte på någon på rak arm så googlade på tips på vad andra tyckte, hjälpte inte mycket där heller.

Enligt goodreads.com borde det var ”Själens osaliga längtan” som inte har fått något höjdarbetyg, utan har bara fått 3.19 där medan jag själv gav den en femma. Men då jag har börjat att hypa den alldeles för mycket här på bloggen kommer ni säkert inte få samma upplevelse som mig. Ni kommer nu säkert inte bli lika impade som jag blev, som knappt hade hört talas om den innan jag läste den.. Förlåt! :(

”Lilla Stjärna” verkar inte heller många ha gillat (i alla fall inte lika mycket i jämförelse med Ajvides andra böcker) men jag älskade den.

När det gäller vuxna är det fantasy/ Sci Fi böcker (speciellt ungdomsböcker) som är mest underskattade. Pappa har ofta gett mig kommentaren:
”läs riktiga böcker istället”
Så jag avslutar nog med att säga att hela min favoritgenre är underskattad. Vem har sagt att böcker som handlar om ”verkliga” saker skulle vara bättre? Visst kan jag förstå att en mer genomtänkt och välskriven bok kan ansens viktigare/bättre om man jämför med en slarvigt skriven ungdomsfantasy men alla är verkligen inte dåligt skrivna, många har ett riktigt varierat och vackert språk om det nu är det man ska gå efter.

Det viktigaste är inte VAD man läser utan ATT man läser tycker jag =).

1 kommentar :

  1. Lite samma tankar tampas jag också med. Man kan känna sig lite "utanför" om man inte gillar precis det som de flesta bokbloggare gillar, utan i stället något helt annat. Jag läser för att det ger mig avkoppling och feels good, inte för att ambitiöst plöja igenom de största litterära verken... Instämmer helhjärtat med dej, att det är viktigast ATT man läser!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...