tisdag 23 augusti 2011

Nick & Norahs oändliga låtlista av Rachel Cohn , David Levithan

Titel: Nick & Norahs oändliga låtlista
Författare: Rachel Cohn , David Levithan
Originaltitel: Nick & Norah's Infinite Playlist
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 198
Språk: Svenska

(utläst 1 augusti 2011)

Beskrivning från Bokus:

Nick:
Jag vet precis vad som kommer att hända och jag vet att jag måste göra någonting - vad som helst - för att förhindra det. Så jag, den halvtrista basisten i det halvdåliga queercorebandet, vänder mig till tjejen i flanell som jag inte ens känner och säger:
"Jag fattar att det här kommer att låta konstigt, men skulle du ha någonting emot att vara min flickvän de närmaste fem minuterna?"

Norah:
Hon kommer rakt emot mig. Nej nej NEEEEEEEEEEEJ. Herregud, jag gör vad som helst för att hon inte ska känna igen mig och börja prata med mig. Pojkvän till undsättning!
Jag besvarar icke-bögens fråga genom att lägga handen om hans nacke och trycka hans ansikte mot mitt.

En natt i New York. Nicks och Norah möts vid midnatt och sedan korsas deras vägar igen och igen. Musik, dans och hångel på de mest besynnerliga ställen gör natten näst intill oändlig. David Levithan och Rachel Cohn skriver vartannat kapitel och låter Nick och Norah växelvis delge sina, ibland vitt skilda, tolkningar av nattens händelser.


Provläs på svenska på Bokus hemsida här!

Kommentarer:

Detta var en bok jag spanat in för att jag dels hört gott om den ena författaren (David Levithan) och dels för att jag sett den lilla söta och tunna pocketvarianten överallt den senaste tiden (i bokaffärer i mataffärer etc). Kände att en liten mysig feel-good bok som skulle läsas ut snabbt skulle sitta fint och då jag även sett filmatiseringen av boken ---> med min och min lillasysters lilla älskling Michael Cera i huvudrollen som jag tyckte om, så blev det ett "att läsa"-måste.

Ville skiva ett långt och fint inlägg som denna söta bok förtjänar med då jag hat tidsbrist för tillfället och nu var nästan en månad sedan jag läste den börjar minnet svika mig.

Men kan säga att det är en superfin bok som man läser med ett leende på läpparna och får därför högt betyg av mig! Hade säkert blivit en favorit om jag inte redan hade sett filmen och visste mycket av det som hände.

LÄS LÄS LÄS! Finns inte många böcker som är så här fina <3

(kommer snart skriva om en annan bok av David Levithan som nog var ännu finare och hoppas jag har mer tid att skriva ett längre inlägg då)




Detta var ett Recensions exemplar från Pocketförlaget! Tack för en finfin bok! ^^



Andra omslag/ varianter:

På Engelska:



På Svenska:




4 kommentarer :

  1. Haha gud vad kul, läste precis klart den här boken för en liten stund sen ^^ Visst var den riktigt grym! Ny favorit <3

    SvaraRadera
  2. Wee! Jag har sett nästan hela filmen, känns som att jag sett jättemånga filmer med Michael Cera under det senaste året, förstår inte hur han hinner med att spela in allt. :P
    Kan rekommendera "Du vet var jag finns" av Rachel Cohn, en ungdomsbok där huvudpersonens vän begick självmord. Det var befriande att läsa en bok med en tjock huvudperson som inte slutade med att tjocka tjejen måste bli smal för att bli lycklig.

    SvaraRadera
  3. Cillia: Läst "Ibland bara måste man" också? Annars tipsar jag om den!

    Catacombkitten:
    Ja han är med i mycket, har sett en del men inte allt =)

    Får kolla upp den boken då!, Tack för tipset =)

    SvaraRadera
  4. Åh, den är underbar! Jag blev sugen på att läsa om den nu... :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...