fredag 23 september 2011

Macbeth av William Shakespeare (grafisk novel)

Titel: Macbeth Författare: William Shakespeare
Illustratör: Jon Haward 
Illustratör: Nigel Dobbyn
Förlag: Argasso bokförlag
Antal sidor: 140
Språk: Svenska

(utläst 12 september 2011)

Beskrivning från Bokus:

På en öde, skotsk hed möter den skotske adelsmannen Macbeth tre häxor som spår att han snart kommer att bli kung över Skottland. Spådomen lockar Macbeth till en serie illdåd som kommer att skapa kaos och olycka i riket för lång tid framöver ...

På modern svenska och i färg och fullängd återberättas William Shakespeares väldsberömda drama "Macbeth", historien om en mans hänsynslösa kamp för att nå storhet och makt. Ett fantastiskt illustrerat seriealbum, fullt av magi, intriger och våldsamma stridigheter.


Kommentarer:

Boken ingår i en serie med romanklassier i seriealbumform, vilket är ett koncept jag tokdiggar!
Perfekt för mig som har fobi för de flesta klassiker då jag fått för mig att de flesta är sega... dumt av mig jag vet men så är det. Dock vill jag gärna inte vara okunnig på området och vill gärna kunna historierna även om jag inte orkar läsa böckerna. Detta blev alltså lösningen, jag får veta historien och grundhandlingen i ett enklare format. Att jag på senare tid blivit galet i seriealbum gör bara saker bättre. Dessa är de album som finns i serien i nuläget (dock släpps Jane Eyre först i december):



Jane Eyre (romanen) har jag velat läsa sedan jag stötte på böckerna av Jasper Fforde som följer Thursday Next, en specialpolis som jagar efter de som kidnappat just Jane Eyre (rollfiguren då alltså). Tycker böckerna verkar jättecharmiga men har inte vågat läsa dem då jag inte läst Charlotte Brontë's bok om henne än..



Någon som har läst "Jane Eyre" eller "The Eyre affair"?


Men nu är det dags att jag berättar om boken jag faktiskt ska recensera, nämligen Macbeth. Detta är alltså en tecknad serie -variant av Shakespeare's kända pjäs. Har hittills aldrig läst något av honom och känt mig pinsamt dålig på hans pjäser så detta behövdes. Tror inte jag på många år kommer orka läsa något av honom "på riktigt" så detta blev en perfekt kompromiss =).

För det första måste jag nämna och hurra för det underbara persongalleriet i början av albumet! Hade inte klarat mig annars, har som jag nämnt i tidigare inlägg svårt för att komma ihåg karaktärer och namn så detta var guld värt!

Trotts detta tyckte jag ändå boken var lite luddig, många händelser hände för snabbt och kändes för avklippta att jag inte alltid hängde med. Jag förstår självklart att avkortning är ett måste om man ska få en bok till en serie men hellre hade nog vissa scener skippats helt så att de andra kunde få ta mer plats.

Men boken var spännande och helt klart läsvärd även om jag inte föll för den pladask. Kan tänka mig att den är bättre om man kan historien sen innan och inte blir lika förvirrad då.

Den är även snyggt tecknad men för amerikanskt för min smak, gillar mer åt det "egna" hållet, någon som har en originell och egen stil om ni förstår vad jag menar (sedan är jag japannörd sedan länge så japansk stil uppskattas också alltid mer :P).



Detta var ett recensionsexemplar från Argasso, tackar!


Var som sagt lite luddig på sina ställen men är helt klart läsvärd.


Recensioner från andra bloggar:

Dantes bibliotek, Hellre barfota än boklös.

Andra omslag/utgåvor:



Tror detta är originalomslaget, i den engelska varianten.

1 kommentar :

  1. Jag är ett stort fan av Jane Eyre, vilken kul grej att de gör dem i serieform :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...