fredag 23 september 2011

Mina regler för köpstopp och har fixa mig en "oläst hylla"!

Har redan en virtuell "oläst i bokhyllan" hylla sedan innan, men ikväll möblerade jag om i mina riktiga bokhyllor så att jag även har en irl också =):

(dock kommer jag byta ut den här bokhyllan mot en lägre expedit när jag har chansen sen)

Nu kan jag ha alla på ett ställe. Sorterade efter engelska och sedan svenska böcker (Pestens tid är klossen som markerar var de svenska börjar). De engelska är sorterade genom att ha alla nya böcker först, böcker jag troligen läser ut fort medan mina svenska böcker är indelade någorlunda efter genre.

Hoppas det gör att jag lättare kan ta tag i att läsa gamla böcker!

För att ännu mer pusha för att läsa ut gamla olästa böcker har jag satt upp ett system för när jag får köpa nya böcker, dels köpstopp tills jag läst ut ett visst antal böcker (och i vissa fall bara antal kapitel istället för en hel bok om det är en extra segläst bok :P) därefter har jag detta system:


2 utlästa nya böcker = jag får köpa 1 ny bok om jag däremot läser ut 1st gammal bok behövs det bara en får att få köpa 1 ny bok. (funderar även på att låta "1 st tegelsten = en ny bok" även om den är nyköpt)

Där en "gammal bok" är en bok jag haft i ungefär tre månader utan att jag har läst ut den.

Vad tror ni om systemet? Kommer jag kunna hålla det ett tag? Kan det kanske lösa problemet med alla böcker som bara dammar, trotts att man en gång köpt den för att man var så hiiiimla sugen på att läsa den då men nu aldrig tycks vara sugen? :P

(Recensionsexemplar och billiga begagnade böcker står lite utanför köpstoppet dock :P De är ändå snälla mot plånboken och ett kap är ändå alltid ett kap ;) Men jag får INTE beställa mer rec-ex om jag har många gamla rec-ex olästa!)

2 kommentarer :

  1. Det verkar finnas lika många varianter av köpstopp som det finns bokbloggare :) Jag tror din variant är bra och kan fungera, om man inte har fööör många olästa. Själv provar jag en annan variant, totalt köpstopp (med tre undantag) tills jag har färre än 100 olästa böcker i hyllan, sedan får jag köpa en ny för var femte jag läser. I alla fall tills de olästa blivit betydligt färre. Jag tror inte jag klarar det, men jag ska försöka :)

    SvaraRadera
  2. Jag funderar och funderar men jag hittar för många bokfynd så mina böcker minskar aldrig och jag har fortfarande inte hittat någon bokbloggare med mer olästa än jag har så nu ska jag verklige skärpa mig!! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...