lördag 1 oktober 2011

City of Bones av Cassandra Clare

Titel: City of Bones
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Antal sidor: 485 sidor
Språk: Engelska
Serie:  Del 1 i The Mortal Instruments
 

(utläst 21 september 2011)


Beskrivning från Bokus:

Their hidden world is about to be revealed....

When fifteen-year-old Clary Fray heads out to the Pandemonium Club in New York City, she hardly expects to witness a murder -- much less a murder committed by three teenagers covered with strange tattoos and brandishing bizarre weapons. Clary knows she should call the police, but it's hard to explain a murder when the body disappears into thin air and the murderers are invisible to everyone but Clary.
Equally startled by her ability to see them, the murderers explain themselves as Shadowhunters: a secret tribe of warriors dedicated to ridding the earth of demons. Within twenty-four hours, Clary's mother disappears and Clary herself is almost killed by a grotesque demon. But why would demons be interested in ordinary mundanes like Clary and her mother? And how did Clary suddenly get the Sight? The Shadowhunters would like to know.....

Kommentarer:

Den senaste tiden har jag läst alldeles för många böcker som liknar vandra, massor av YA så börjar blanda ihop dem lite... måste läsa lite annat också, men svårt, YA är så härligt lättlästa och har ofta så härliga teman som jag gillar :P

Denna boken började med att jag var jätteförälskad till att jag tyckte att den var bra men lite för mycket som alla andra YA böcker och sen på slutet var den tokspännande och superbra igen.
Speciellt Luke's berättelse i slutet, gah där var jag fast! Den delen gillade jag nog bäst, riktigt spännande.

Detta blir inte en så informativ recension, finns tusentals andra bokbloggar som har skrivit om boken så kolla någon av dem (länkar dem längre ner i inlägget) men kan berätta att jag gillade boken, inte den bästa jag läst så som jag hade hoppats men bra =). Ska definitivt läsa fortsättningen.

Twisten i slutet hade jag råkat spoila för mig sedan innan tyvärr :p (som vanligt) men helt klart spännande, ska nog beställa 2a boken idag =).


Om ni har hört eller läst något om City of Bones så kan ni knappast ha missat alla citat från boken som går runt, finns hur mycket citat som helst ute på nätet, så jag bidrar egentligen inte med något nytt :P men då dialogerna i boken var något av bokens största charm så lägger jag upp några citat iallafall:
(liten varning för små spoilers bland citaten)

Från sidan 12:
It was Alec who spoke first. “What's this?” he demanded, looking from Clary to his companions, as if they might know what she was doing there.
"It's a girl," Jace said , recovering his composure. "Surely you've seen girls before, Alec. Your sister Isabelle is one."
Sidan 40:
“Your friend's poetry is terrible," he said.
Clary blinked, caught momentarily off guard. "What?"
"I said his poetry was terrible. It sounds like he ate a dictionary and started vomiting up words at random.” 
Sidan 153:
"'Maybe he wants to get back together."
"I kind of doubt he sent a Ravener demon to her house because he wants to 'get back together.'"said Alec, [...]
"It wouldn't be my move" Jace agreed.  "First the candy and flowers, then the apology letters, then the ravenous demon hordes. In that order.'"
Från sidan 181:
"Don't order any of the faerie food," said Jace, looking at her over the top of his menu. "It tends to make humans a little crazy. One minute you're munching a faerie plum, the next minute your running naked down Madison Avenue with antlers on your head." Not, " he added hastily, "that this has ever happened to me."

Sidan 349:
"Somehow, I thought it would be bigger."

Clary looked at the Cup in her hand. It was the size, perhaps, of an ordinary wineglass, only much heavier. Power thrummed through it, like blood through living veins. "It's a perfectly nice size," she said indignantly.

"Oh, it's big enough," he said patronizingly, "but somehow I was expecting something... you know." He gestured with his hands, indicating something roughly the size of a housecat.

"It's the Mortal Cup, Jace, not the Mortal Toilet Bowl," said Isabelle.

Som ni märker skulle jag kunna citera hela boken :P men slutar där, ni får väl läsa boken själv ifall ni vill ha mer citat ;) Favoritcitatet är dock det där Jace berättar att hans enda stora kärlek är sig själv, var lite pga av det citatet som jag läste boken men det har ju alla citerat redan så skippar det :P

- liten spoiler -
vill diskutera en grej jag störde mig på i boken, läs inte om ni inte läst boken

Bara en liten grej,  men scenen där de tar vampyrledaren till gisslan/ tar till fånga eller vad man ska säga,  Hur kan HAN vara ledaren, känns inte han lite mesig?, plus att han blev ju fångad jättelätt? Eller vad tycker ni, han var ju ny också. borde de inte ha någon cool uråldrig vampyr som ledare? och varför har de motorcyklar om de ändå kan flyga? Någon som tänkt på detta?


- Slut på spoiler -


Slutligen är sammanfattningen att jag gillade boken, den var bra och dialogerna underbara men ändå är jag lite besviken. Inte tillärckligt för att den ska få stämpeln "besviken" men hypen över boken räckte inte hela vägen tyvärr. Som tur var hade jag ställt in mig på detta, vet att jag alltid blir besviken på hypade böcker :P

Ser fram emot fortsättningen, tror det bara kommer bli bättre =)


Recensioner från andra bloggar:
Finns som sagt en heeeel del andra som har läst boken, som dessa...

De som älskar:
Tonårsboken, Andréa i boklandet.

Gillar men inte förälskade:
Book and strawberries , Reading this world, Urbanfantasybooks,The couris case of the books, Boktycke.

Tyckte inte den var så bra:
Boknea,

Så nu kan ni få många olika åsikter om boken ^^ Hoppas om ni inte hört om boken förut att ni nu får en lagom hype =)

Andra omslag/utgåvor:
Nu blir det omslag =) För det första tar jag upp de två engelska/amerikanska omslagen jag sett i Sverige där det är samma bild med två olika storlekar på pocket/häftade varianten. DUMT! Köper man dem på nätet kan man ju blanda ihop dem, det gillar inte en fanatisk samlare som mig själv som vill ha alla böcker i en serie, snygga, lika stora och matchande :P

Först har vi boken som jag har, en storpocket med fint glasigt omslag, av "Margaret K. McElderry Books" förlag och är lite dyrare än den andra varianten. Sedan har vi den lite mindre pocketen som då är lite billigare. Alltså som sagt, samma framsida, men mindre och inte glansig ;) Gissar att det är av förlaget Walker Books Ltd. För de är billigare på bokus och adlibirs. Men tycker de glansigare är sååå mycket finare ^^ så fånigt nog lägger jag gärna de extra pengarna på det :P

Sen finns förstås en inbunden variant också, vet dock inte om den är glansig eller inte.

Och nu för skojs skull, lite omslag från andra länder:


Tyskland,  Bulgarien, Italien,



UK, Japan,Tjeckien

Källa Goodreads .

Där tycker jag att det amerikanska som jag har och de från Bulgarien är finast. Tjeckien... hahaha en skämt :P  Vad tycker ni? =)

Tycker ni btw om att se omslag från olika länder kolla in Boktyckes blogg hon gör ofta sådana inlägg =)!
Själv älskar jag det, så himla kul att se hur olika uppfattning man kan få av en bok på grund av dess omslag.


2 kommentarer :

  1. Funderar på att läsa denna :) Såg filmen och gillade verkligen universumet och så.
    Och du verkar ju gilla den så ja, jag ska läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det bara gör det ! ^^

      Va kul vill såå gärna se filmen =)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...