lördag 22 oktober 2011

Day 14 – Favourite book of your favourite writer

Om jag ska gå efter förra inlägget, så är det min favoritbok av John Ajvide Lindqvist som jag ska välja. Vilket är svårt, tycker nästan lika mycket om  "Låt den rätte komma in" som "Hantering av odöda" eller som "Lilla stjärna". Tycker om dem på olika sätt, "Låt den rätte komma in" läste jag först och har därför lite extra kärlek till den, "Hantering av odöda" gjorde att han blev en favoritförfattare och "Lilla stjärna" är den senaste jag läst och den jag minns bäst.

Men för att ändå det var med "Låt den rätte komma in" som allt startade väljer jag nog den. Har så länge jag kan minnas varit besatt av vampyrer så att läsa en svenskskriven vampyrbok var jättespännande. Tycker även om att den är så annorlunda och originell och att den tar upp pedofili, mobbing, utanförskap och annat hemskt som gör boken så mer intressant. Läs!


Första omslaget är sååå mycket finare, jättesnyggt! Filmomslaget tycker jag är tråkigt. På tal om filmomslag kan ni ju inte ha missat de två filmatiseringarna av boken heller:


Har bara sett den svenska inspelningen, som jag tyckte var bra men tycker inte den fångar boken helt, hela pedofil delen som jag tycker var mest obehaglig fanns knappt med tex. Den amerikanska måste jag också se någon gång, även om det bara känns töntigt att de gjort samma film fast på engelska, vad jag har hört är de töntigt lika varandra och då känns det bara onödigt. Men då jag gillar Chloë Grace Moretz (från bla Kick-Ass) som spelar huvudrollen så kan jag inte låta bli ändå... Någon som har sett vad tyckte ni?

Bjuder även på ett gäng olika omslagsvarianter av boken på engelska:


Gillar det svenska originalet bäst men många av dessa var ändå ganska snygga, gillar den med barnen som håller varandra i handen, och den med flickan i fönstret är väldigt läskigt.  De två sista tycker jag var tråkiga...

Sen har vi såklart de obligatoriska filmomslagen :P


Från andra länder:


Två från Tyskland, Italien, Spanien, Slovakien, Ryssland.

Den första tyska är snygg men känns som någon deckare, den andra är väldigt snygg och stämningsfull, tagen från den svenska filmatiseringen. Italien....!? WTH? Den spanska är också tagen från sv filmatiseringen, tråkig. Den slovakiska är obehaglig och ganska snygg. På rysslands omslag ser ut det ut som om Avril Lavigne leker vampyr, försök till Twilight kanske? De riktar sig till fel målgrupp :P det är BARN inte tonåringar... Skärp er Ryssland, läs boken innan ni gör omslaget ;).

2 kommentarer :

  1. Haha, jag tyckte att filmomslaget till "Let the right one in" såg ut som en vit kanin med röd bakgrund! :D Lite förvirrande innan jag såg att det var en människa som låg i fosterställning. ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahahha va kul! Ja nästan, fast med väldigt skumma öron :P

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...