måndag 10 oktober 2011

Hemsökt 1: Älska dig till döds av Meg Cabot

Titel: Älska dig till döds
Författare: Meg Cabot  
Originaltitel: Shadowland (USA),   Love You to Death (UK)
Förlag: B Wahlströms
Antal sidor: 222 sidor
Språk: Svenska
 

Serie: Bok ett i serien Hemsökt.

(utläst september 2011)


Beskrivning från B Wahlströms:

Susanna Simon är en medlare hon kan se och tala med de döda. De lämnar henne inte ifred förrän hon har hjälpt dem med deras oavslutade affärer med de levande. Men Jesse, det sexiga spöket som hemsöker hennes rum, verkar inte behöva hennes hjälp. Det passar Suze utmärkt eftersom hon precis har flyttat till det soliga Kalifornien och hellre håller till på stan än på kyrkogården, och surfar istället för att hjälpa de döda. Men den första dagen i skolan blir inte precis som hon hade tänkt sig. Där finns ett spöke med hämnd i sinnet och Suze råkar stå i hennes väg.

Kommentarer:

Denna bok blev en överraskning, såg framför mig en enkel ungdomsbok som skulle gå snabbt att läsa, vilket den gjorde men blev ändå överraskad att jag gillade den så mycket.
En riktig mysbok, log mycket när jag läste den och läste ut den samma dag som jag fick hem den i brevlådan. Underbart! Inget mästerverk eller så men lättsam och rolig läsning.

Jag gillar Suze som huvudkaraktär och tycker hennes styvbror Kloker är galet gullig. Kan nog bli en favoritserie det här. Fick denna och nummer två samtidigt som rec-ex i brevlådan har redan läst ut båda och ska helt klart beställa 3an med.

Blev en lite tunn recension men boken är även den tunn så har inte så mycket att skriva mer än att jag gillar den. Korta, snabblästa och trevliga ungdomsböcker med humor och mysterium (gissar att resten i serien fortsätter i samma spår med ett mysterium i varje bok som hon ska lösa).



En sak tycker jag dock är lite konstigt varför bor Heather i skolan? Varför hemsöker hon inte Bruce hemma hos honom? Någon mer än mig som tyckt detta var underligt?



Detta var ett recensionsexemplar från B Wahlströms , tackar!


Mysig, rolig lättläst. Läste ut samma kväll som jag fick den. Har ni läst recensioner av mig innan vet ni att jag gillar sånt :P Ny favoritserie tror jag ^^

LÄS!

Recensioner från andra bloggar:
Reading this world, Bokhyllan.

Andra omslag/utgåvor:


 Kombinerad bok med första och andra boken i serien, stilren design, hade jag kunnat välja. Sen har vi samma omslag som jag har fast på engelska då. Det tredje omslagen tycker jag är supervackert, men tycker inte egentligen att det passar så bra till historien som är lättsam och rolig, inte skräck. Sedan finns det bara denna variant av omslag till första boken (som dock är en kombo av 2 böcker där med)... dåligt :P  

Från andra länder:


Två engelska omslag, men som jag inte sett i någon svensk butik. Den första ser inte så YA ut, så tycker inte den är så passande, den ser ut som en allvarlig och lite sorglig roman, helt fel. Den andra ser väldigt barnslig ut mer passande ut.




Indonesien, Tyskland, Portugal.

Indonesiens tycker jag har jättefula färger, Tysklands har en söt YA stil,  Portugals såg lite för läskig ut, annars snygg.



 Portugal igen och ännu en på Portugisiska, Frankrike.

Ännu några från Portugal, första vet jag inte vad jag tycker om den andra ser ut som en vampyrbok, inte så passande och Frankrikes gillar jag,

Va tycker ni? =)

5 kommentarer :

  1. Åh, jag älskade Meg Cabot när jag var yngre och har läst så gott som allt av henne. Den här serien och Saknad är mina klara favoriter ibland hennes böcker c:

    SvaraRadera
  2. En av mina favoriter också. Den sista boken i serien är helt otrolig. Brukar ta fram och läsa andra halvan av den ibland för att den är så rysligt bra :D

    SvaraRadera
  3. Är lite nyfiken på att läsa nåt av Meg Cabot.
    Vi får se...

    Vilken är hennes bästa (enligt dig)?

    (Förresten har själv startat en bok och serie blogg, kolla gärna in) Jag har blivit så inspirerad av alla bra bloggar jag har hittat. Kul med folk som har liknande smak också.

    SvaraRadera
  4. Nelly: Har bara läsa ettan och tvåan i serien Hemsökt, dom är bra, men har inte läst några andra böcker av henne att jämföra med..

    Ja jag har redan varit inne och kikat ;)
    Välkommen till bokbloggsvärlden!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...