måndag 24 oktober 2011

Hemsökt 2: Det nionde kortet av Meg Cabot

Titel: Det nionde kortet
Författare: Meg Cabot
Originaltitel: Ninth Key (USA) , High Stakes (UK)
Förlag: B Wahlströms
Antal sidor:  224 sidor
Språk: Svenska
 

Serie: Del 2 i Hemsökt-serien. (läs om del 1 här!)

(utläst 8 oktober 2011)


Beskrivning från Bokus:

Spöken finns inte ... eller?

Vetenskapsmännen hävdar att det inte finns spöken. Susannah Simon önskar att hon kunde hålla med! Hon har bott i det soliga Kalifornien i två veckor och hennes liv kretsar kring pool partyn, nya vänner och Jesse, spöket som bor i hennes rum. Allt är med andra ord toppen! Åtminstone tills en död kvinna plötsligt sitter gråtande vid hennes säng och bönfaller henne att söka upp "Red" och förklara för honom att det inte var han som dödade henne. Att hitta en mördare är inte det lättaste, särskilt inte när alla ledtrådar verkar leda till Tads pappa. Tad som är den snyggaste och rikaste killen i skolan ... och den första kille som bjudit ut Suze.

Kommentarer:

Blir en väldigt kort recension, men här har vi i alla fall en ny serie jag kommer följa. Första boken  läste jag ut på en dag, denna tog lite längre tid, föll inte lika pladask. Men fortfarande en lättläst och mysig liten mysteriehistoria.

Gillar huvudkaraktären Suze, hon är kaxig och härlig att läsa om, ska bli intressant att se om hon kommer vara likadan i alla böcker eller om hon kommer utvecklas något.

Första delen av boken var lite seg, inte farligt men märktes sen i andra halvan när jag gillade den mer och spänningen kom. Då gick det snabbt att läsa igen, kunde inte sluta läsa och poff så var den utläst :).

Btw så tycker jag att det är så komiskt att alltid mördare i filmer (eller böcker) alltid ska berätta vad de ska göra, berätta om sin plan och allt sånt :P.

Tyckte att slutet var lite skumt, men spännande var det iallafall!

Detta var ett rec-ex från B Wahlströms, Tackar !
Denna gång hade jag lite mer förväntningar (då jag blev lite småkär i första boken) så därför blev det lite hype-sjukan och var inte lika bra men fortfarande en trevlig läsning.


Recensioner från andra bloggar:
Bokhyllan, Reading this world.

Andra omslag/utgåvor:


Första och andra boken i en, superfint omslag, men tråkigt att inte denna variant finns för resten av böckerna. Bokomslag 2 är också två böcker i en, men denna variant finns för hela serien. Sen har vi omslag 3, samma omslag som jag har fast på engelska.

Btw så är titeln "High stakes" så himla mycket roligare och mer
passande för boken än "det nionde kortet" :P

Omslag från andra länder:

UK, Portugal, Indonesien, Tyskland, Frankrike.

UK gillar jag, lite barnsligt kanske men rätt känsla för böckerna. Portugal gillar ja inte, Indonesiens tycker jag var lite små ful men gillar ändå, Tysklands serie är jättegulligulliga, inte helt passande men fina. Frankrike snygg men barnslig. Va tycker ni?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...