lördag 8 oktober 2011

Hex Hall av Rachel Hawkins

Titel: Hex Hall
Författare: Rachel Hawkins
Förlag:Hyperion Books
Antal sidor: 323 sidor
Språk: Engelska

Serie: Första boken i serien Hex Hall

(utläst 28 september 2011)


Beskrivning från Bokus:

Sophie Mercer is a witch. When Sophie attracts too much human attention for a prom-night spell gone horribly wrong, it's her warlock dad who decides her punishment: exile to Hex Hall, an isolated reform school for wayward Prodigium, a.k.a. witches, faeries, and shapeshifters.


Kommentarer:

Detta var ännu en mycket omtyckt och hypad bok som jag nu läst, blev som jag alltid blir besviken men var inställd på att bli det så var ingen större fara.

Anledningen till att det inte blev någon fullpott som för många andra är att jag både älskar och samtidigt lite har tröttnat på YA böcker. De känns så otroligt lika allihopa, jag blandar ihop dem >.<. Jag kräver något originellt eller nytt för att bli förvånad och förälskad.

En tjej i 15-17 års åldern + något övernaturligt + söt kille + någon fight/mysterium. Jag har läst detta förr! Kanske dumt att läsa denna så nära inpå som jag läste Vampire Academy och City of Bones etc. Jag får skylla mig själv, såklart blir det lite tjatigt, men sanningen är ju att jag gillar det också. Det är lättläst, mysigt och som många andra har skrivit om Hex Hall är den rolig, skämtsamma repliker och karaktärer. Så visst tycker jag om den ändå även om jag tycker det skulle vara så otroligt kul att blir förvånad av en YA bok någon gång, känna att detta var något nytt. Skippa romansen med skolan och väääärldens snyggaste kille. Hur fan kan det ALLTID finnas en så här supersnygg kille i ALLA YA böcker och han ska alltid bli intresserad av huvudkaraktären hur hon än är, hur opopulär eller alldaglig eller mobbad eller blyg. Hur troligt är det att det händer VARJE gång? Tänk utanför YA-boxen och kom med något nytt någon gång! Tror att det är mer personer än jag som skulle uppskatta detta. Eller har jag fel?
Hur spännande skulle det inte vara om den supersnygga killen i boken INTE blev intresserad för en gångs skull? Det tycker iallafall jag ^^

Men åter till just denna YA-boken, älskar att gay vampyren Jenna är tokig i rosa, det är iallafall lite nytt. Bara för att man blir vampyr behöver man ju inte automagiskt bli besatt av svart eller?
En helt annan grej är hela snacket om att fräknar skulle vara fult, jag tycker det är jättesött och jättefint. Tror inte heller att alla tycker det är fult, nä det finns nog folk så som jag som gillar det också =).

Gillar att boken är skämtsam och gillar att den är lättläst och slutet var spännande så visst blir det bra betyg ändå, trotts min bitterhet över YA böcker :P. Men märker att jag redan nu glömt mycket av vad som hände, det är ingen bok som griper tag i mig så att jag inte kan glömma den, men läsnöje kan det ju ändå vara för det?

Har mina funderingar och gissningar för händelser i andra boken, ska bli spännande att se om jag har rätt ^^

Kännes inte originellt eller som en bok jag kommer minnas om några år, men mysig läsning var det och gillar den gjorde jag ändå =). Spännande slut så kommer helt klart läsa tvåan.

Recensioner från andra bloggar:
Bladvändaren, Boktycke, Books and Strawberries, Bokgläntan, Bara en sida till.

Andra omslag/utgåvor:



Finns två omslag som jag sett säljs i Sverige, de jag valde och detta. Som vanligt tycker jag att det jag valde (var ju därför jag valde det :P) är finast. Tycker bilden är stämningsfull och gillar även hur resten av serien följer samma tema med spegelbilden i vattnet.  Finns även i inbundet format ;)

Omslag från andra länder:



Tyskland, Spanien, Bulgarien, Polen.

Tysklands tycker jag är jättevackert (men kanske inte jättepassande). Spanien hade lite skum placering av titeln och ful text, men bilden i bakgrunden är cool. Bulgariens är lite små porrigt och blev ingen hit för mig :P. Polens tycker jag ser lite tråkigt och fånigt ut.

Vad tycker ni?

1 kommentar :

  1. Vill verkligen läsa den här serien, ska önska mig i julklapp om inte annat.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...