tisdag 17 januari 2012

Battle Royale av Koushun Takami

Titel: Battle Royale
Författare: Koushun Takami    
Originaltitel: Batoru Rowaiaru
Förlag: Viz Media
Antal sidor:  576 sidor + extra sidor med eftersnack
Språk: Engelska

(utläst 9 december 2011)


Beskrivning från Bokus:
Battle Royale is a high-octane thriller about senseless youth violence, and one of Japan's bestselling - and most controversial - novels. As part of a ruthless program by the totalitarian government, a group of high school students are taken to a small isolated island with a map, food, and various weapons. Forced to wear special collars that explode when thy break a rule, they must fight each other for three days until only one remains.

Kommentarer:
Ledsen att hungerspels-trilogin är över? Inte rädd för många krångliga japanska namn? Gillar du tegelstenar? Gillar du blodiga scener? Då är nog denna bok något för dig ^^

Har väldigt delade åsikter om den här boken, första delen avgudade jag och sögs in direkt i handlingen. Sista tredjedelen av boken var dock sådär. Det var även en pina med alla karaktärsnamn. Jag har ändå bott i Japan ett år och pluggat japanska men ändå SUCK. Så himla lätt att blanda ihop namnen och alla småkaraktärer som inte är med så mycket. Fick ha en detaljerad lista för alla karaktärerna i boken så jag kunde hålla koll på vem som var vem, vem som var död, vem som hade dödat vem etc.

Men om ni som mig har saknat spänningen från Hungerspelen så är det ändå en intressant bok att läsa, den kommer inte i hästlängder nära hur bra Hungerspelen var men var ändå kul att få läsa något liknande. Det finns inte heller samma känsla som i de böckerna men själva spelet och spänningen över att alla ska döda alla finns och de gillar jag =). Är verkligen jättenyfiken på om Suzanne Collins har fått ideen från Battle Royale eller om hon kom på ideen själv.

Det är riktigt blodigt och spännande men det som är negativt med boken och det som gjorde att betyget inte blev så högt är längden. Boken är för lång! Man behöver faktiskt inte läsa om hur ALLA 42 deltagarna dog. Eller om alla karaktärernas hemliga kärlek till någon annan i klassen, det blir jättetjatigt! Så i slutet började jag skumma lite kapitel när det inte handlade om huvudpersonerna och de kändes ändå okey. För jag ville läsa boken och den var läsvärd men hade jag fått bestämma hade man kunnat stryka nästan 200 sidor ändå...

Någon mer som har läst? Vad tyckte ni? Håller ni med om att det blev tjatigt eller kunde ni inte få nog av det "goda" :P?


Sedan måste jag såklart nämna filmatiseringen av boken som jag såg för flera år sedan. När jag förklarar Hungerspelen för folk har jag alltid nämnt filmen som många redan har hört talas om. Visste faktiskt inte att filmen byggde på en egen bok fören rätt nyligen.

Måste se om filmen nu när jag läst boken, ska bli väldigt spännande =).
Var ändå skönt att det var så länge jag såg den för jag mindes inte alls hur filmen slutade och hur det gick för huvudpersonerna, så boken kunde hållas spännande.

Såg nu också när jag sökte på filmen att Chiaki Kuriyama är med i filmen. Ni vet hon som spelade Gogo Yubari i Kill Bill =). Har varit lite små besatt av Gogo sedan jag såg Kill bill för första gången så det ska bli kul att se om filmen för att få se henne i nått mer.  Har en affisch med GoGo som jag tyvärr nu inte vet var den är sedan jag flyttade hemifrån men ska helt klart sätta upp den när jag hittar den igen =).

Klädde förresten ut mig till henne förra Halloween (<--), gjorde en egen spikboll av silvertejp! Hemsk kul! Någon mer än mig som är tokig i maskerad btw?

 
Svårt att sätta betyg. Under de två första tredjedelarna av boken var den jättespännande och riktigt bra men sen började jag störa mig på att den var så lång och utdragen. Lite långtråkig i mitten och skummade en del på slutet så får bli ett lite lägre betyg, men tycker definitivt att den var läsvärd och rekommenderar den!

Recensioner från andra bloggar:
Nellas Bokplanet.                 Någon mer som har läst?

Random tankar efter att jag har läst ut boken:

- Hur stor chans är det att så många hemska barn finns i EN klass egentligen? Visst att man kanske kan blir rädd och spårar ur och på så vis råkar döda någon eller dödar någon genom självförsvar. Men att direkt vara med i leken och döda sina klasskamrater.. Nä jag tror inte på det.
Även om det är någon man känner mindre bra i klassen så är det väl ändå inte många man tror är kapabla att mörda någon? Hur många i DIN klass (om du har någon) skulle du ändå tro skulle kunna döda någon?

Andra omslag/utgåvor:
Finns två stycken omslag som jag själv har sett, den jag valde [Adlibris][Bokus] och detta siluett omslag [Adlibris][Bokus]. Jag tycker mitt är mycket snyggare, roligare med mer detaljer. 

Andra språk:
  
Franska, Norska, Tyska, Italienska.

Franska är lite cool. Norska gillar jag inte färgvalet till. Tyska är snyggt men tråkigt och det Italienska omslaget tycker jag också är snyggt men samtidigt lite skumt.


Hittade även dessa två omslag på Goodreads (vet inte vilket språk de är på) och tycker båda är jättesnygga. Speciellt det första, jätteläckert, den andra är ett filmomslag men det är snyggt och ger stämning så de gillar jag =).

Vilket omslag tyckte ni bäst om? Jag gillar de två sista och de jag köpte bäst ^^. De omslaget jag valde har även väldigt snygg rygg då den är så tjock att omslagsbilden på framsidan får plats även på ryggen.

Som manga:
Boken verkar även finnas tecknad som manga i ett antal volymer. Men jag har inte läst nån av dem så vet inget om dem men verkar lite läckert =). Någon som har läst?

11 kommentarer :

  1. Jag tyckte jättemycket om filmen, men visste inte att den var baserad på en bok (även om jag kanske kunde gissat mig till att det skulle finnas en manga någonstans i kulisserna ^^). Trots förvirrande karaktärsnamn (jag har en tendens att blanda ihop de enklaste av namn, så det kan bli en utmaning)så måste jag säga att jag är riktigt sugen på att läsa boken. Mest för att återuppleva filmupplevelsen, men kanske lite på grund av Hunger Games abstinens... :)

    /Malin

    SvaraRadera
  2. Jag gillade filmen (dock inte uppföljaren) och har läst halva mangan ungefär. Gillade mangan i början supermycket men sen blev det för blodig och äcklig för mig (och jag tål ändå en del).

    Vad jag vet så har Collins sagt att Hungerspelen är inspirerad av Irakkriget och grekiska myter. Men jag har faktiskt svårt att tro hon inte även lånade lite inspiration från Battle Royale.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okey, ja jag är inte alls känslig, så kanske testar den :P Men jobbigt med manga, blir så många....

      Jaha okey! Tack för infon ^^ Nä eller hur, om hon inte levt under en sten och missat den :P

      Radera
  3. Kul att någon annan såg likheterna mellan Battle Royale och Hungerspelen. :) Jag har inte läst BR-boken, men gillade filmen. Därför har jag inte orkar läsa HS-trilogin, eftersom konceptet verkar vara typ likadant. Och jag gillar inte att läsa om krig särskilt mycket - det gör sig bättre på film, så jag kanske skippar böckerna helt. Fast ja... med tanke på att alla gillar Hungerspelen så mycket kanske jag ändrar mig. En bok kan man ju alltid testa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. LÄS LÄS! Jag gillar inte heller krig, men åh Hungerspels-böckerna är stört bra och stört spännande!

      Radera
  4. Personligen hade jag faktiskt inte så svårt för de japanska namnen, men så här i efterhand kommer jag nästan inte ihåg vad någon av karktärerna hette x)
    Har läst mangan, men tyckte den var ganska usel. Både boken och filmen är mycket bättre :)

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset som fanns på Boktycke! Har bläddrat igenom böckerna och som tur är verkar det inte vara något ut rivet ur de böcker jag fått. Dock märker jag att någon är lite skitig i botten :/ Inte så roligt med nya böcker, men det är inte så farligt skitig heller.

    SvaraRadera
  6. Oj, trodde inte att den var så tjock! Ska nog läsa den förr eller senare ändå.

    Det italienska omslaget skulle se ganska komiskt ut om man tog bort kniven, just eftersom det är en tjej, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahahha åh de tänkte jag inte på! Det har du rätt i! Gu va kul =)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...