måndag 12 mars 2012

Himmelsdalen av Marie Hermanson

Pocket: [Adlibris][Bokus]
Inbunden: [Adlibris][Bokus]
Mp3-bok: [Adlibris][Bokus]
CD-bok: [Adlibris][Bokus]
Titel: Himmelsdalen
Författare: Marie Hermanson
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Antal sidor:  387 sidor
Språk: Svenska

(utläst 9 januari 2012)


Beskrivning från Adlibris:   
(lång beskrivning, så vill ni inte inte bli spoilad om nånting alls så skippa att läsa beskrivingen och även recensionen) 

Dalen mellan bergen i Schweiz är ett paradis på jorden. Eller åtminstone ett paradis för människor med vissa psykiska åkommor, som behöver vila upp sig i lugn miljö med hög luft, god mat och professionell omvårdnad. Så ser det i alla fall ut.
Men varför är det då så förtvivlat svårt att ta sig därifrån? Och vad har alla patienter gjort för att ta sig dit?

Svenske Daniel kommer till Himmelsdalen för att besöka sin tvillingbror Max, som han haft sporadisk kontakt med. Max vill be honom om en tjänst: att byta plats med honom så att han hinner ordna upp lite privata affärer. På grund av en skuld har hans flickvän blivit misshandlad av ett gäng skrupelfria kriminella. Bara några dagar, så han kan betala skulden och rädda flickvännen. Snälla? Daniel ger med sig, och Max ger sig av. Men kommer inte tillbaka. Daniel förstår att Max är mycket mer manipulativ och farlig än han någonsin har trott. Och det värsta är: så är alla andra i Himmelsdalen också. Den öppna friska dalen är ett fängelse för riktigt sjuka människor, farliga både för sig själva och omvärlden. Och personalen kan han naturligtvis inte övertyga om att han inte är han utan att han är sin bror.

Provläs på Bokus hemsida!

Kommentarer: 
Har så många recensioner att skriva att jag börjar bli lite stressad ;P Har prioriterat rec-ex framför mina andra "vanliga" böcker för att de känns mest viktiga att inte vänta med men nu är det dags att skriva om några av icke-rec-exen känner jag. Den här boken läste jag ändå ut för två månader sedan! Skärpning Miriam! Blir inte så lätt att komma ihåg alla detaljer om jag väntar så länge med att skriva om den.. dumt!

Detta var en av de böcker jag fick i julklapp och de var hemskt kul att få en sån här fin bok i inbundet format. Har verkligen få inbundna böcker, så kändes lite extra lyxigt ^^.

Boken hade härligt korta kapitel och var lagom lättläst. De och den spännande handlingen gjorde att jag läste ut boken relativt snabbt. Gillar grundidén/historian om att ha en tvilling inlåst på ett ställe liknande ett mentalsjukhus och att sedan råka förväxlas, verkligen en läskig tanke att bli inlåst där mot sin vilja.. Att sedan stället är befolkat av mördare/ våldtäktsmän gör ju inte saken mindre obehaglig!

Gillade också hur man genom hela boken undrade var som var sant och vad som inte var det? De var stört spännande =). Påmindes om alla tv-serier med liknande tema, som i Buffy-avsnittet "Normal Again" och de likande avsnittet i Charmed  "Brain Drain". Tycker sånt är galet intressant.


Kunde dock vara lite seg ibland men historien höll mig ändå kvar och slutet var riktigt spännande! Dock samtidigt lite skumt, många trådar och förvirrande element. Tyckte även att de hela avslutades lite fånigt, men kan inte komma på hur det annars kunde ha slutat.. Ni som läst, va tyckte ni om slutet?

Riktigt intressant och obehaglig bok som jag varmt rekommenderar!

Recensioner från andra bloggar: 
Calliope Books , Eli läser och skriver, Pocketblogg, Bokberoende,Stringhyllan, Dantes bibliotek, DN, Aftonbladet, SvD.

Random tanke om boken:
- Varför kollade inte bara Sara upp om han var steriliserad? Eller om det var rätt DNA etc.. de kändes lite ologiskt... nu minns jag dock inte alla detaljer då det var 2 månader sedan jag läste boken. Men minns att jag tyckte sånt var lite konstigt.

1 kommentar :

  1. Åh, Normal again är ett av mina favvo Buffy avsnitt!! Så otroligt creepy... vad är sant liksom? Så himla bra avsnitt!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...