onsdag 4 april 2012

Boktjuven av Markus Zusak

Titel: Boktjuven
Författare: Markus Zusak
Originaltitel: The Book Thief

Förlag: Ponto Pocket
Antal sidor:  585 sidor
Språk: Svenska


(utläst 25 december 2011)
Beskrivning från Bokus:
Det är Döden som vill att du följer med. Han vill att du lyssnar till berättelsen om den unga Liesel Meminger vars liv och öde han fascineras av. Och när döden ber dig lyssna är det svårt att låta bli!
Tyskland 1939. Landet håller andan.
Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början.
Nioåriga Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är Dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Med hjälp från sin fosterpappa lär hon sig läsa och snart har hon inlett en kärleksaffär med ord och böcker. Och böcker är den röda tråden i denna prisbelönta roman. Böckerna öppnar upp nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler böcker från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen, och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare. Och till sist är det den bok hon själv skriver som bokstavligen räddar livet på henne.
Pocket: [Adlibris][Bokus]
Kommentarer:
Superförsenad recension ja vet. Men ville vänta tills efter jag hade haft bokcirkelträff om den här boken. Vilket tyvärr drog iväg och inte blev av på några månader. Men då jag äntligen var på cirkelträff igen för någon vecka sedan kände jag att det var dags att ta tag och skriva den här försenade recensionen. Förlåt för att ni fick vänta!

Som många gånger förr var denna bok inte alls som jag hade förväntade mig. Tyvärr är de nu så länge sedan jag läste den att jag helt har glömt vad jag föreställde mig först, men att den var berättad av självaste Döden tex hade jag helt missat. Det kändes kul och annorlunda. Något annat som var originellt med boken var att det då och då kom små citat, miniberättelser eller annat skoj i form av små rutor/boxar då och då i texten. Har tyvärr inte boken hemma så att jag kan ta foto och visa men fint var det tyckte jag iallafall! Påminde mig lite om filmen Amelie när de tar upp och beskriver karaktärerna med hjälp av ett klipp som berättar vad personen tycker och inte tycker om! Så otroligt charmigt!

På tal om det så måste ni bara se den här kortfilmen "Things I like" av samma regissör:
 
Hittar tyvärr bara denna med dålig kvalitet. De andra är alla utan engelsk text....

Mer än dessa små boxar så innehöll den även lite bilder ibland och faktiskt en liten tecknad serie mitt i som finns med av en speciell anledning som jag inte tänker spoila. Gillar, det gör jag dock skarpt! Mer sånt i böcker vill jag ha! Ger verkligen mer djup!

Exempel från en sida i serien.

De elementen och den gulliga grundhistorien gillade jag hemskt mycket. Tyvärr tyckte jag annars att boken var hemskt seg, den var för lång och hade jag inte haft den som bokcirkel bok finns det en chans att jag hade gett upp och inte läst ut hela. Började med att jag gillade den och satt och log när jag läste men efter ett tag så var jag bara irriterad på att den var så lång :(. Störde mig också på den allvetande formen och att Döden alltid avslöjade i förväg vad som skulle hända, vilka som skulle dö, hur det skulle sluta etc.. NEJ vill inte bli spoilad alls! Men då den har korta kapitel gick det trots allt att ta sig igenom den, och när jag tänker tillbaka så var jag nära till tårar ibland så visst berörde den men tyvärr inte så mycket som jag hade hoppats.


Bra bok men för lång och ibland seg. 


I bokcirkeln tyckte vi alla nästan likadant. Bra bok men lite seg för att den var så lång och tyckte tyvärr inte att den var underbar som så många andra verkar tycka att den är.
Recensioner från andra bloggar: 
Eli läser och skriver,Boktycke, Ett hem utan böcker, Bokpussen, Boktoka, Det mörka tornet, Book Birds, Bokhora.
Andra omslag/utgåvor:

Svenska omslaget. Jag gillar det, fint och fullstämmigt, passar innehållet. Inbunden: [Adlibris][Bokus]

På Engelska:
1. Lite tråkigt framsida, gillar svenska bättre. Häftad: [Adlibris][Bokus], CD-Bok: [Adlibris] 2. Oj vad jag inte tycker den här framsidan passar med bokens innehåll. Eller har jag glömt någon viktig domino-scen som skulle göra att det passade bättre? Häftad: [Adlibris][Bokus] 3. Nästan likadan som tvåan.. Inbunden: [Adlibris][Bokus],  CD-bok: [Adlibris] 4. Fult.. galet fult. Ser otroligt B ut tycker jag >.<. Häftad: [Adlibris]

4 kommentarer :

  1. Intressant att läsa, och jag kan nog hålla med om att den var lite lång. Men jag älskade den! Min recension här..

    SvaraRadera
  2. Ja, den är visserligen lite seg ibland men jag läste hela boken i ett svep vilket nog underlättade lite. Personligen så älskade jag Boktjuven, blir fortfarande tårögd bara jag tänker på vissa scener ^^

    SvaraRadera
  3. Det finns en domino-scen i boken där två män kommer hem till Liesels bästa vän, Rudy, och säger att de vill skicka honom till en militärskola eller något. Då sitter han i rummet intill och spelar domino med sina syskon.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...