torsdag 5 april 2012

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson

Titel: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
Författare: Sara Ohlsson
Förlag: Gilla böcker
Antal sidor: 297 sidor
Språk: Svenska

(utläst 12 mars 2012)
Beskrivning från Adlibris:
Jag inser att jag legat naken och tätt intill, varm och yrvaket glad. Och medan jag fnissat av hans kittlande andedräkt har han tänkt att han inte längre vill.

Olivia är dumpad. John vill inte längre vara ihop och hon fattar inte hur hon ska kunna överleva ensam. Vem är hon utan John, utan det perfekta förhållandet? Är hon verkligen en sån som bara kysser den hon älskar? Eller är det så enkelt som Danijel säger att man ska skratta när man är glad, skrika när man är arg och ligga när man är kåt?
Danskt band: [Adlibris][Bokus] Pocket: [Adlibris][Bokus] E-bok: [Adlibris][Bokus]
Kommentarer:
Som vanligt med hypade böcker hade jag för höga förväntningar och hade redan innan jag började läsa en tanke på hur boken skulle vara. Förväntade mig något annat, trodde att hon skulle vara mer hjärtekrossad i början. Lite mer som Bella i New Moon, att hon inte kunde röra sig, att hon skulle ligga i sin säng och vara deppig (kan ha och göra med bokens framsida). Vilket i för sig inte är så kul att läsa om, så på så sätt var det bra men hade nog för mig känts mer verkligt. Vet inte men kändes som om hon inte reagerade så starkt ändå. Kanske bara var jag som kände så? Ni andra kankse tyckte det var skönt att slippa läsa om sånt depp?

Fick även för mig att den skulle handla om mycket om sex, men på sida 95 var det fortfarande inget. Kom sen visserligen men så galet mycket tyckte jag inte det var. Inte för att det gör mig något, var inte det jag var ute efter att läsa. Var bara skumt när man trodde att innehållet i boken skulle vara något annat.
 
Många har hyllat den här boken och den har fått mycket uppmärksamhet bland många bokbloggare. Som jag nämner i så gott som varje recension om en hypad bok så blev jag därför lite besviken. Visst var den bra och snabbt utläst men tycker att den saknar nått. "Här ligger jag och blöder" gillade jag nog bättre tror jag, vilket troligen beror på att jag inte hade lika höga förväntningar på den, utan bara läste och gillade.


Märker att trots att det inte var länge sedan jag läste boken så har jag ändå glömt mycket. Vilket visar att den inte fastnade för mig lika starkt som den hade kunnat. Men jag tycker om Gillas böcker. De är snabbt utläsa, mysiga och lättlästa ungdomsböcker som känns ganska verklighetstrogna. Jag är inte tonåring själv men jag tycker att det ofta liknar hur det var när jag var yngre.


Man behöver i för sig inte komma ihåg allt, man kan se det som njutning för stunden istället för något man kommer minnas för evigt.

Avslutar denna halvtaskiga recension med ett fint citat:
”Världen funkar inte så, människor är inte pusselbitar och kärlek handlar om mycket mer än att  kunna gå i takt.”   (från sida 22)
Detta var ett recensionsexemplar från Gilla böcker. Man tackar! ^^
Lät nu väldigt negativ i recensionen men det var en snabbt utläst bok, bra och läsvärd men är trots det lite besviken som vanligt (men inte tillräckligt besviken för att ge den besviken symbol ;)) vet inte varför men för mig saknades något. Rekommenderar den gör jag dock definitivt!

Jag blir besviken för ofta.. måste skärpa mig! Sluta jämt tro på att hypade böcker kommer vara så bra som folk säger. Det stämmer oftast inte för dig Miriam. LÄR DIG DET nån gång!.>.< suck!
Recensioner från andra bloggar: 
Boktycke, En bok om dagen, En bokcirkel för alla, Dantes bibliotek, Bokhora , Fiktiviteter, Malin the writer, Mettes pocketblogg,Bokensmening, Nellons bokblogg, DN, Flaskposten.
Random tankar om boken:
- Irriterar mig på det hon gör.. fattar att hon är ledsen men blir ändå så himla irriterad av de dumma misstag hon gör. Men känns i för sig ganska verklighetstrogen och Sara Ohlsson får ju till en klockren beskrivning av bakfylleångest. Nä ursh singel och ha sån ångest. De saknar jag verkligen INTE. Hemskt! 

- Trodde Abba var en tjej när jag först läste namnet. Var förs i slutet jag fattade att det var en kille >.<.

2 kommentarer :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...