tisdag 10 juli 2012

Specials av Scott Westerfeld

Titel: Specials
Författare: Scott Westerfeld 
Förlag: Simon Pulse
Antal sidor: 350 sidor
Språk: Engelska
Serie:  Del TRE och avslutande delen om Tally i Uglies-serien. Fjärde delen Extra är en fristående bok. Så som vanligt spoilervarning för er som inte läst de tidigare i serien ;)
Rec-ex: Nej.

(utläst 1 maj 2012)

Beskrivning från Bokus:

When she is turned into a super-modelesque super-fighting machine, Tally, a former ugly, is ordered to keep the uglies down and the pretties stupid in a carefully engineered world of perfection where she refuses to play by the rules.
Inbunden: [Adlibris][Bokus] Häftad: [Adlibris][Bokus][BookDep]

Kommentarer:

Avslutande delen om Tally. Var inte överförtjust i första boken men älskade den andra. Denna, den sista var jag inte heller överförtjust i tyvärr. Men serien i sin helhet tänker jag tillbaka på med ett leende och är nöjd med att jag läst den även om den inte var något mästerverk kanske.

Fastnar nämligen inte alls lika starkt som jag gjorde för Pretties. Men jag gillar världen, karaktärerna och speciellt språket (orden Bubbly, Icy etc ^^) det ger en så härlig känsla. Gillar också att Tally har fått växa genom böckerna. Hon känns mycket äldre i den här, än i den första boken och hon är verkligen annorlunda, hon har fått växa upp. Men skumt att hon ändå bara är 16år gammal fortfarande.. borde ha gått längre tid för att bli mer trovärdigt tycker jag!

Som tur var blev det lite bättre och den senare delen av boken så sugs jag in mer och slutet var även det riktigt spännande. Men blir aldrig en lika stark bok som tvåan tyvärr.

Sammanfattning:  

Sista delen om Tally, känns tråkigt att det är slut. Gillade verkligen serien men är lite besviken på den sista boken, bra men inte alls lika bra som tvåan.

Recensioner från andra bloggar: 

Boktycke, Fiktionista, Bokhora, MittimEllan.

Random tankar: 

- Fattar inte grejen med alla Cutters..Känns som ett gäng emo-kids som skär sig själva för att må bra >.<?
- Gillar att David och Zane -triangeldramat ändå känns rätt originellt och intressant! (Jag är team Zane ifall ni undrar :P) . [Så inte helt oväntat gillar jag inte alls slutet!]
- När jag läser om Dr Cable så ser jag verkligen Maggie Walsh från Buffy i mitt huvud. Fast något mer plastig och lite snyggare variant av henne :P. 
- Tycker btw slutet med Dr Cable var väldigt skumt...[Gjorde hon en operation på sig själv?]

Andra omslag/utgåvor:

1. Riktigt tråkigt omslag måste jag säga. Urk! Häftad: [Adlibris][Bokus]
2. UK omslagen, tycker de är lite coola ändå. Häftad: [Adlibris]
3. Lite stelt, lite tråkigt. Häftad: [Bokus]

På svenska:

4.  Som de tredje omslaget men man ser mer av ansiktet, är väl helt okey.  
Kartonnage: [Bokus][Bokus] (verkar dock vara slutsåld...)

Annars finns alla i "mina" fina omslag att köpa som box på tex Adlibris för bara 272 kr, litet tips ;)



Vilka omslag gillar ni bäst?

7 kommentarer :

  1. Jag sitter här och funderar på om jag har läst den tredje delen. Ett och två har jag läst och tyckte att de var sådär, det är lätt att jämföra med Hungerspelen och då gillar jag Katniss mer :-)

    Jag gillar "dina" omslag bäst.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar den här serien :D Tänker du läsa den fjärde, fristående boken, Extras?

    SvaraRadera
  3. Gillar inte den här serien så värst mycket, mest för att jag inte gillar Tally. Ska du läsa Extras (fristående bok 4)? Om du gör det så vill jag gärna ha en recension på den för jag har inte läst den men är lite nyfiken på den.

    SvaraRadera
  4. Svar: Jag tycker den är värd ett försök i alla fall! :)

    SvaraRadera
  5. Älskar den där serien! Är team David själv, så me like the ending :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...