måndag 3 september 2012

Frost av Maggie Stiefvater

Titel: Frost
Författare: Maggie Stiefvater
Originaltitel: Shiver
Antal sidor:  284 sidor
Språk: Svenska
Serie: Del ett i Mercy Falls vargar.
Rec-ex: Ja, från B Wahlströms!

(utläst 30 juli 2012)

Beskrivning från Adlibris:

"Sedan öppnade jag ögonen och här fanns bara Grace och jag - ingenting annat någonstans, bara Grace och jag, hon som pressade ihop läpparna som för att behålla min kyss inom sig, och jag som höll ögonblicket i händerna som en skör liten fågel." 

I flera år har Grace iakttagit vargarna i skogen bakom huset där hon bor. Speciellt en gulögd vargs närvaro får henne att rysa, en obehaglig känsla hon trots allt inte vill vara utan. 
Samtidigt lever Sam två liv: På vintern i den frusna skogen tillsammans med de andra vargarna och hela tiden medveten om den orädda flickan som han obönhörligt dras till. Och under några få dyrbara sommarmånader som människa innan vintern och kylan tvingar honom att förvandlas igen. 
En dag träffar Grace en pojke med gula ögon och som tar andan ur henne. Det bara måste vara hennes varg. Men vintern är nära och Sam för en ojämn kamp för att förbli människa annars riskerar han att förlora inte bara sig själv utan även Grace för alltid.
Inbunden: [Adlibris][Bokus] E-bok: [Bokus]

Kommentarer:

Detta var andra boken jag läste ut av varulvsböckerna. Tycker att det var intressant att de var lite egna, inte helt vanliga varulvar. För dem var det inte silverkulor och fullmåne grejen som gällde utan de blir vargar när de är kalla, inte en het Jacob varulv här inte.

Boken hade lättlästa och korta kapitel men hände inte så mycket så trots det blev den en aning seg. Men som tur var blev de lite mer händelsefullt på slutet iallafall. En till trolig anledningen till segheten mer än att den inte var så proppad med händelser var att detta är en bok med ännu en instant-love historia. Som jag tyvärr börjar bli galet trött på. I detta fall känner de visserligen till varandra sen flera år tillbaka men känt varandra som människor har de ju faktiskt inte gjort, så jag tycker ändå att det faller in i den kategorin. Gillar iallafall att han inte är skolan snyggaste kille utan mer normal. 

Fastnar tyvärr inte riktigt för karaktärerna heller.
Saknar roliga och sarkastiska kommentarer eller likannde, sånt brukar få mig att gilla karaktärer, men dessa kändes något platta. Minns dem inte nu i efterhand när jag ska försöka komma ihåg dem.

Har även läst lite utdrag av boken på engelska och tror jag hade gillat dem bättre på originalspråk. Många har skrivit hur fint språket är och det märkte jag inte alls fören jag läste några citat på engelska och fick se skillnaden. Nu har jag redan tvaån som rec-ex hemma så den kommer tyvärr också att läsas på svenska. Men bättre än inget för er som inte gillar att läsa på engelska men annars så tror jag tyvärr att jag tipsar om originalspråk framför svenska.



Sammanfattning:  

Var inte så imponerad som många er andra, men en helt okey och söt kärlekshistoria. Har tvåan hemma så den ska läsas och förhoppningsvis så tycker jag den är bättre så som Tessan gjorde ^^.

Recensioner från andra bloggar: 

Boktycke, Tessan, Boktjuven, Minbokkista, Bokmagi, Iheartbooks, Bokmärkt, Zachanthewriter.

Random tankar:

- Tycker att de är lite konstigt ändå att Grace är så fascinerad över vargarna trots att hon nästan dog av dem. Borde ju varit mer vanligt att hon skulle vara livrädd för dem efter en sån händelse. 
- Tyckte jag läste att Olivia var plågsamt blyg men var det inte hon som flörtade med Sam bakom kassan?
- Tanken att de springer och jagar kaninungar och katter är för mig mycket mer upprörande än att de skulle jaga människor speciellt om dessa råkar vara rätt elaka eller mobbare. Men sen är jag lite skadad av mitt människo-hat de dagar jag är bitter... Nån som känner igen sig i det?
- Hur kan Sam inte ha frågat/ tagit reda på vem som bet honom?
- Vad stod graderna i kapitel titeln för förresten? Jag fick de inte att gå ihop...

Andra omslag/utgåvor:


1. Svenska pocketutgåvan. Tycker inte de svarta är alls är lika fint som den vita bakgrunden.  Pocket: [Adlibris][Bokus]
2. Engelska originalet, riktigt fint. Älskar även att i de engelska utgåvorna är texten tryckt i blå färg i den första boken, grön i den andra och röd i den tredje. Riktigt kul! Häftad: [Adlibris][Bokus] Inbunden: [Adlibris][Bokus][Bokus] CD-bok: [Adlibris][Adlibris]
3.  En till variant av de engelska boken. Mycket snyggare än svenska svarta men gillar de ljusa bäst ändå.  Häftad: [Adlibris][Bokus]

Sen finns det även boxar med alla böcker inbundna och i paperback.  

6 kommentarer :

  1. Jag fick för mig att graderna visade hur varmt det var den dagen. Men det är länge sen jag läste den, jag kanske minns fel.

    SvaraRadera
  2. Graderna i kapitel titeln var väl till för att man som läsare skulle veta hur kallt/varmt det var ute, dels för att veta vilken årstid det var men också för att Sam var så beroende av temperaturen för att få vara människa eller förvandlas till varg... Var ett kapitel märkt med minusgrader så kunde man ju ana att "människo-Sam" skulle få det lite kämpigt att inte förvandlas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag tänkte att det skulle vara så. Me sen tyckte jag inte de stämde med kapitlet än då. Men ja vet inte..

      Radera
  3. Jag tänkte också på det att värme-grejen är precis tvärtom jmf med Jakob. Men nej, jag håller inte med om att det är bättre de tar mskor än katter/kaniner! :)

    SvaraRadera
  4. Hoppas du gillar Feber bättre! =) Och du, läste precis ut Anya's Ghost. Haha, så himla rolig och mysig. Kommer upp ett inlägg om den på bloggen imorgon. Lovar jag inte ska slå dig i huvudet med den, hahaha (skämt o sido)! Sov gott! =)

    SvaraRadera
  5. Fick Frost i julklapp 2011. Visst var den lite märklig att läsa, men ändå läsvärd. Jag tyckte att den mest obehagliga biten var när de skulle testa att göra vargarna till människor.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...