onsdag 26 september 2012

Sharp Objects av Gillian Flynn

Titel: Sharp Objects
Författare: Gillian Flynn
Förlag: Phoenix
Antal sidor:  321 sidor
Språk: Engelska
Serie: Del 1 i en fristående serie tror jag?
Rec-ex: Nej.

(utläst 28 juni 2012)

Beskrivning från Goodreads:

When two girls, aged nine and ten are abducted and killed in Wind Gap, Missouri, Camille Preaker is sent back to her home town to investigate and report on the crimes. Camille, self-described 'white trash from old money', is the daughter of one of the richest families in town. Long-haunted by a childhood tragedy and estranged from her mother for years, Camille suddenly finds herself installed once again in her family's Victorian mansion, reacquainting herself with her distant mother and the half-sister she barely knows, a precocious 13-year-old who holds a disquieting grip on the town and surrounds herself with a group of vampish teenage girls.

As Camille struggles to remain detached from the evidence, her relationship with her neurotic, hypochondriac mother threatens to topple her hard-won mental stability. Working alongside the police chief and a special agent from out of town, Camille tries to uncover the mystery of who killed these little girls and why. But there are deeper psychological puzzles: Why does Camille identify so strongly with the dead girls? And how is this connected to the death of another sister years earlier?
Häftad: [Amazon] Online: [Adlibris]

Kommentarer:

Här har vi en riktigt poppis bok i bokbloggsvärlden. Gillian's deckare har hyllats av så många att jag tappat räkningen. Men har inte sett så många ungdomsboksbloggare som har läst den, vilket inte är så konstigt då det är en deckare och ingen ungdomsbok men iallafall.

I vilket fall hade min bokcirkel som jag är med i bestämt att vi skulle läsa en deckare och då föreslog jag den här för att jag var nyfiken på ifall den var så bra som alla bloggare nu sa. 

Tyvärr tycker jag nog inte att den var så där galet underbart bra som ni andra har tyckt. Jag älskade att man såg allt framför sig och att det kändes som att kolla på ett crime avsnitt på tv. Jag tyckte även att karaktärerna var intressanta att läsa om, de var djupa och komplexa och väldigt annorlunda mot de flesta andra jag brukar läsa om. Så visst var den lite annorlunda och bra, men tycker samtidig att den var rätt så förutsägbar vilket jag ogillar när deckare är. Sedan är det ju inte direkt ovanligt med en sliten och något alkoholmissbrukande huvudperson i deckare. Så nja sådär speciellt impad blev jag inte, något saknades för det.

Sammanfattning:  

En ganska så annorlunda deckare som kändes som att man kollade på en mordgåta på tv. Rekommenderas även om det kändes som att något saknades och att den var lite för förutsägbar. 

Recensioner från andra bloggar: 

Calliope books, Lingonhjärta, Saras perspektiv, Eli läser och skriver, Glory Box, Böckerx3, Snowflakes in rain, Enligt O.

Random tankar:

Soilervarning för er som inte läst boken!

- Varför dricker hon det [hennes mamma gav henne (första gången alltså)? Var det för att undermedvetet sätta dit henne? För att hon ville dö? Eller för att hon gillar uppmärksamheten av sin mamma som hon annars aldrig fått.] Va tror ni?

- Borde inte systern bo [hos sin pappa sen efter mamman hamna i finkan och inte hos sin syster hon knappt känner]?

Andra omslag/utgåvor:

1. Snyggt och stilrent, men aningen tråkigt kanske. Är lite trött på alla svarta omslag.  Häftad: [Adlibris][BokusE-bok: [Bokus
2.  Omslaget jag velade med om jag skulle ha. Coolt, snyggt och stämningsfullt! Häftad: [Adlibris][Bokus][Bokus]
3. Svensk översättning, som jag tyvärr har hört ska vara dåligt översatt. Så jag tipsar att läsa på originalspråk! Omslaget var skitfult med. Pocket: [Bokus]
4. Svensk översättning inbunden. Mycket snyggare omslag denna gång där de använde originalets omslag.  Inbunden: [Bokus]

Någon som läst? Va tyckte ni? 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...