torsdag 4 oktober 2012

The Immortal Rules av Julie Kagawa

Titel: The Immortal Rules
Författare: Julie Kagawa
Förlag: Mira Ink
Antal sidor:  512 sidor
Språk: Engelska
Serie: Del ett i Blood of Eden
Rec-ex: Nej.

(utläst 19 juli 2012)

Beskrivning från Goodreads:

"In a future world, vampires reign. Humans are blood cattle. And one girl will search for the key to save humanity."Allison Sekemoto survives in the Fringe, the outermost circle of a vampire city. By day, she and her crew scavenge for food. By night, any one of them could be eaten. 

Some days, all that drives Allie is her hatred of "them." The vampires who keep humans as blood cattle. Until the night Allie herself is attacked--and given the ultimate choice. Die...or become one of the monsters.
Inbunden: [Adlibris][Bokus] Häftad: [Adlibris][Adlibris][Bokus][Amazon]

Kommentarer:

Ni som redan sett videorecensionen på böckerna jag läste i vampyrtemat vet att jag tyvärr blev besviken på den här boken. Själva grundidén var lik filmen Daybreakers och jag var verkligen pepp på att läsa en riktigt blodig och mörk vampyrroman i den stilen men tyvärr blev jag inte helt nöjd. Något saknades.

Den börjar mycket intressant men sedan blir den en aning seg i mitten för att sen ta upp spänningen igen på slutet. Men andra ord så som jag tyvärr ofta tycker att lite längre böcker/tegelstenar är. För mig hade den gärna kunnat kortas ner på de långtråkiga bitarna och på så sätt blivit en ca 100-150 sidor kortare.

Det som var intressant var huvudkaraktären som är en tuff tjej likt Katniss som klarar sig själv, henne gillade jag. Världen är även den väldigt intressant hade gärna sett mer av den. Men det som ännu en gång gör att jag blir besviken/ uttråkad av en bok med mycket potential är långa vandring och flyktscener. Sådant kan vara kul att läsa om i något kapitel eller två men så som många gånger förr blir det för utdraget. Det är mycket mer intressant att läsa om staden där hon bor i början och hur hon måste överleva genom att hitta/ sno mat. Mat som oftast är helt rutten eller läsa om hur hon ständigt är i fara för att bli tagen av vampyrerna. DET är intressant, inte långa vandringar till fots ute i skog...jag vill ju se den coola staden!! Inte tråkiga miljöer där alla sover i tält... Nä så hade det varit mindre sånt och mer av spänningen i innerstan så hade jag tyckt mycket mer om boken tror jag. Hade också hemskt gärna läst mer om hennes tid som [människa, tyckte den delen var mest intressant och spännande. Synd att den delen var så kort]. Hela virusgrejen och hur den kom till var även de intressant så ja den hade verkligen potential...

Gillar iallafall att det är död och hemskheter med, så som jag hade väntat mig och inte bara action där alla stora karaktärer överlever hela tiden. Blir ju mer spännande när man inte vet om alla klarar sig.


Sammanfattning:  

En bra mörk vampyrbok, men för mycket tråkiga vandring/flyktscener. Kändes som att något saknades.

Recensioner från andra bloggar: 

I Heart Books, Boktycke.               Någon mer som läst?

Random tankar:

- Jag gillar Allison, hon är tuff och stark som Katniss men tycker nog hon egentligen när jag tänker efter ändå är mer lik Rose. För hon känns ändå lite barnslig ibland. Hon har även så som Rose en stor stark kille som hon kaxar emot men ändå oftast lyder. Håller ni med?
- Gillar även hennes dröm, Allie är en av mycket få personer som kan läsa och då böcker är förbjudna så är hennes dröm att i smyg lära andra att läsa så att de kan lära sig sanningen och historien bakom staden genom det. Så skrämmande tanke att böcker är förbjudna för att tygla samhället så att de inte vet hur det sett ut förut så de inte har något att jämföra med. 

- Tyckte rabid vampyrerna var coola, typ som en bladning mellan zombies och vampyrer. Kändes lite som vampyrerna i The Passage. Läste för övrigt "rabbits" hela tiden >.< inte lika skrämmande. Även lite extra kul då en av huvudkaraktärerna hette Kanin :P. Dock läste jag konstigt nog inte de ordet som vad de svenska ordet betyder.

- Undra vad de vanliga vampyrerna ska ha för ögonfärg, om de kan ha olika. Trodde först att alla skulle ha röda för att hon har det på bilden på omsalget. Men tror det var Kanin som beskrevs med kolsvarta ögon så antagligen så har de vilka ögonfärger som helst (speciellt med tanke på att man tydligen inte helt säkert ser om någon är vampyr).

- Kul och lite ovanligt med en asiatisk huvudkäraktär i en YA bok. Tråkigt dock att hon på omslaget inte är asiatisk.. Så vem ska de då föreställa om det inte är Allie?


- När Allie [
fixar zekes ben, varför kan hon då inte bara slicka så såret läks]?.


- Tycker idén att vampyrer kan gräva ner sig i jorden för att skydda sig mot solen är lite kul. Skulle vara kul att se en filmatisering av den här boken =).

5 kommentarer :

  1. Synd att du blev besviken, jag älskade den. Skulle också vilja se en filmatisering. :)

    sv: Jo jag förstår också henne, men ville att hon skulle tänka lite på alla dåliga konsekvenser också. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jättetråkigt, men så kan de bli ibland.

      Svar: Jo det hade ju varit bättre

      Radera
  2. Är väldigt jobbigt då man blir besviken, tur du inte vart helt missnöjd i alla fall:)

    SvaraRadera
  3. Jag är lite nyfiken på denna men samtidigt inte! Vi får se! Känns som om jag skulle gilla henne Iron Fey-serie bättre :)

    SvaraRadera
  4. Har startat en "Vampyrbokcirkel" och undrar om du har lust att vara med? :-)
    https://www.facebook.com/ciccihar#!/groups/496610310364146/

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...