tisdag 15 januari 2013

Divergent by Veronica Roth

Titel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Förlag: Harper Collins USA
Antal sidor: 487 sidor
Språk: Engelska  (finns översatt på svenska nu) 
Serie: Ja del ett i en trilogi!
Rec-ex: Nej.

(utläst 8 januari 2012)

Beskrivning från Goodreads:

In Beatrice Prior's dystopian Chicago world, society is divided into five factions, each dedicated to the cultivation of a particular virtue--Candor (the honest), Abnegation (the selfless), Dauntless (the brave), Amity (the peaceful), and Erudite (the intelligent). On an appointed day of every year, all sixteen-year-olds must select the faction to which they will devote the rest of their lives. For Beatrice, the decision is between staying with her family and being who she really is--she can't have both...

Kommentarer:

Detta var alltså den recensionen ni helst ville se. Vilket jag måste säga förvånade mig. För denna har ju redan ALLA läst och det finns redan tusen recensioner där ute i bokbloggsvärlden. Jag gissar på att ni 37 som röstade antingen är några av dem få som fortfarande är lite rädda för att läsa Divergent på grund av hypen (så som jag var) eller så vill ni kanske läsa mina randomtankar? Eller är jag helt ute och cyklar, kommentera därför gärna varför ni röstade på denna! Men nu över till vad jag tyckte:

Ojoj oj så såld jag var redan från början. Jag sögs in och efter bara 60-100 sidor så var karaktärerna mina vänner och jag var livrädd varje gång något läskigt hände. Det fick ju inte hända dem något! Jag var så lycklig efter att ha läst halva boken att jag trodde jag skulle spricka. ÄNTLIGEN en bok som är sådär superduper bra som hungerspelen och liknande. De har jag inte läst sen jag började bokblogga för mer än två år sedan!! 

Men tyvärr så svalnade de känslorna lite på slutet när jag störde mig enormt på många grejer som Trist gjorde som jag bara tyckte var heldumt, läst randomtankar-delen där jag berättar mer om den. Jag både gillade och ogillade henne. Väldigt intressant karaktär att följa iallafall och kul att se hennes utveckling. 

Överlag var den dock otroligt spännande och mitt hjärta bultade under de mest spännande scenerna och jag grät när det var sorgligt. Får hintar av Hungergames (för att det är en dystopi och deras träningspass), av Ender's Game (även här för träningen, skolan och för att de sover i sovsalar) och en liten gnutta Harry Potter. Kan det bli än bättre mix eller? Älskar alla vardagscener som fick en att sugas in i handlingen. När de tatuerar sig, när barnen gråter i sovsalen etc. Kändes som jag var där. 
 
Så vad blir betyget då? ÄLSKAR såklart. Grymt bra bok!

Sammanfattning:  

Superduper bra, nästan i Hungerspelsklass faktiskt ^^.  Tyvärr så var jag väldigt irriterad på Trist på slutet men annars en toppenbok! Spännande, känslosam och beroendeframkallande! VÄGA LÄS DEN NU!!

Har andra boken hemma redan men ska spara på den lite så att jag glömmer irritationen över slutet och så jag har mindre tid att vänta på trean.

Recensioner från andra bloggar: 

Några av alla i hela bokbloggsvärlden som läst den: (har säkert missat massor av er förlåt...)
Bokgläntan, Booklovin- Agnes, Booklovin - Frida, Bokskadad, Tessans bokblogg, Eli läser och skriver, Zachan the writer, Bokparadis, Pocketlover, Boknea, Nellas böcker, Tonårsböcker, Have you read this one, Liberlibri, Nellons bokblogg, Nilmas bokbylla.

Random tankar:

Varning för småspoilers, läs inte om ni inte vill veta något alls. Stora spoilers är gömda!

- Jag hade fått för mig att alla olika fractions skulle vara i olika städer eller mer uppdelade iallafall. Inte att alla unga skulle gå i samma skola.
- Jag tyckte indelningstestet var coolt men känns inte så trovärdigt. Att det bara fanns en del som skulle utesluta varje fraction kändes inte tillräckligt.
- Fattar inte grejen med att man så lätt kan bli fractionless. Man borde väl kunna byta om man märkte att man valt fel eller om man valde något som man inte fått på testet? Tjänar de så mycket på att ha så många fattiga de måste ta hand om istället för att ta in nya som kan få jobb och arbeta?
- Och varför får de inte träffa sina gamla familjer, iallafall ibland borde inte vara så konstigt. En sak att inte bo ihop, men bara träffas nån gång ibland?

- Shit hur vågade hon hoppa efter att [hon precis sett någon dö av ett hopp]? Stört modigt! Skulle inte själv valt Dauntless alltså... Creeepy!
- Får svindel av alla scener där höga höjder förklaras. Shit va läskigt, jag som är höjdrädd hade dött!
- Men känns som att hela Dauntless är lite onödigt. Det känns inte som att de gör något vettigt. Bara gör massa daredevil stunts för att kolla vem som är modigast och riskerar livet. De andra fractions känns vettigare.

- OMG så galet sorgligt när [Al dog, jag bara krossades i tusen bitar =(. Fattar inte att hon inte reagerade starkare eller hade mer ångest. Han dog ju delvis på grund av henne. ]
- Om mamman nu gissade/visste [delar av planen för att göra dem till soldater, varför varnade hon inte bättre och tydligare?].
- Kan inte säga heller att slutet med att [de fick ett serum för att styras] var någon större överraskning. Men spännande och intressant ändå. 
- Men varför skulle de då bara välja [10 st... Då hade väl bara mer varit bättre?]

- Det jag störde mig mest på Tris var hur hon så kallblodigt kunde [döda Will. Varför sköt hon honom i huvudet!? Varför inte bara i benet eller i handen? Hon vet ju att de bara var styrda. Det var hennes kompis...och hennes bästa kompis KILLE! I helvete vad jag blev irriterad.] Blev så galet arg att jag kokade och kunde inte läsa på några timmar efter det.
- Sen blev jag ännu argare när hon sen [skulle låta Tobias döda henne... JÄVLA TÖNT! haha förlåt men det var så själviskt och elakt att jag kokar igen. Då hade ju Will dött helt i onödan. Nästan iallafall, hon stoppade ju honom för att döda andra i för sig...]
- Hur kan hon [och hennes mamma döda alla så lätt? De vet ju att de bara är hjärntvättade?]
- Och hur kan de alla ta all död så lätt? Jag skulle sitta i ett hörn och gråta skakandes...
- Sen fattade jag inte heller varför mamman [bara sprang ut och sköt? Det är ju så jekla klantigt självmord. De var inte att offra sig för sin dotter och de andra, de var bara dumt! Hon hade ju kunnat FÖRSÖKA göra det lite bättre? Hon hade ju varit mer nytta levande..]
- Borde inte Marcus fått [komma med till datorrummet? Enda anledningen till att han fick komma med var ju för att han var bra på datorer....>.<]

- En till grej jag störde mig på Tris var hur otroligt trög hon var på att fatta Four [att det han gjorde var för hennes skull etc. ] Så obvious vad han menade men hon tolkar allt så typiskt fel, som i så många andra YA-böcker. Känns så tjatigt i böcker och inte så trovärdigt.

Omslag/utgåvor:


1.  Boxen med de första böckerna. Häftad: [Adlibris][Bokus][CDON] Inbunden:[Adlibris][CDON]  
2.  Originalomslaget Häftad: [Adlibris][Adlibris][Bokus][Bokus][CDON], Inbunden:[Adlibris][Adlibris][Bokus][CDON][CDON] Ljudbok: [Adlibris][Bokus][Bokus][CDON][CDON][CDON], E-BOK: [Adlibris][Bokus][CDON] 
3.  Boken på svenska. Samma omslag som originalet =)  Inbunden: [Adlibris][Bokus][CDON] 
4.  Himla fint omslag och fina färger. Hade jättesvårt att välja mellan detta och originalomslaget. Häftad: [Adlibris][Bokus][CDON], E-bok: [Bokus] 
5.  Danska översättningen. Tycker bara de förstörde med tjejen i bakgruden.. Va tycker ni?  Inbunden: [Adlibris][CDON]

16 kommentarer :

  1. Lite förklaringar får man faktiskt i Insurgent, och där ser man att Tris är allt annat än påverkad av de hon dödat, speciellt han som hon sköt i huvudet (vill inte spoila för de som inte läst). Hon blir lite mänskligare där, men hon är fortfarande oerhört korkad ibland och handlar innan hon tänker. Verkar dock finnas en förklaring till det också...

    SvaraRadera
  2. Allt annat än Opåverkad ska det såklart stå. :)

    SvaraRadera
  3. Bra recension! Intressanta random tankar också. En massa som jag inte alls tänkt på när jag läste den. Älskade nog den för mycket för att kunna se några "fel" medan jag läste, men nu i efterhand är man mer öppen för att se vilka brister boken hade. Dock tycker jag fortfarande att den är otroligt bra, även om jag håller med om en hel del av sakerna du skrev. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket =)

      Ja det är verkligen mycket smartare, men jag är skadad när det kommer till sånt :( gör det med serier och filmer med...

      Radera
  4. Tro mig. Tris kommer att ha oerhört mycket ångest och ånger i nästa bok....

    Bra recension! :)

    SvaraRadera
  5. Jag kom också att tänka på en massa olika böcker när jag läste den, det var lite roligt ;)

    SvaraRadera
  6. Jag irriterade mig mest på hur gulligt och perfekt allt var mellan Tris och Four med en gång.. Men, det och mycket annat får förklaringar i tvåan :)

    SvaraRadera
  7. Älskade den här så mycket. var tvungen att beställa Insurgent på en gång.

    SvaraRadera
  8. Jag röstade inte på denna ;)

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja helt galet irriterande, tog bort din kommentar så ingen råkar spoilas. Hoppas det är ok?

      Men som många skrev så blir det bättre förklaring i tvåan så ska bli superkul att läsa den =)

      Radera
  10. Jag blir ju inte mindre sugen på att läsa den här nu... ;P (;

    SvaraRadera
  11. Tips på bokblogg: http://beasbokhylla.se/

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...