tisdag 22 januari 2013

Minirec x 4: Falla sönder, The Wizard of Oz, Aomanjuskogen 2 och Strimmor av Hopp

Falla sönder av Tahereh Mafie

Svenska, 95 sidor, Del 1.5 i "Shatter Me/Rör mig inte!" . 
Utläst 9 januari 2013. Originaltitel: Destroy Me

Minirecension:

Shit va mycket jag hade glömt från förra boken. Det trodde jag inte. Är nog bättre att läsa denna direkt efter första för att få ut mest tror jag.

Väldigt intressant att få se Warners perspektiv på hela historien. Från att ha varit en person man avskytt så tycker jag mest bara synd om den stackars sorliga människan. Efter denna får man en helt annan bild av honom, ser honom från en annan dimension.

Men novellen i sig var rätt låntråkig tycker jag tyvärr. Hände inte så mycket. Men glad att jag har läst den iallafall =). Väldigt pepp på bok två!

Denna bok finns bara i begränsad upplaga i tryck men kommer snart släppas som E-bok så håll utkik om ni är nyfikna!

The Wizard of Oz av L. Frank Baum

Engelska, 105 sidor.  Utläst 1 januari 2013

Minirecension:

Som ni kanske ser på sidantalet har jag inte läst hela boken utan bara "The wizard of Oz" berättelsen. Boken innehåller nämligen flera historier men det var främst den första som var tanken att läsas till min bokcirkel och då jag inte är så förtjust i klassiker fick det räcka med det denna gången.

Hela boken innehåller en massa fotnoter som förklarar olika delar eller berättar hur författaren tänkt etc. I början var de lite intressanta, men de störde samtidigt min läsning då de verkligen fanns med överallt, flera gånger per sida så till slut struntade jag i dem.

För det första blev jag förvånad över hur tidigt cyklopen kom. I filmen är hon ju ändå i Kansas en liten stund innan de händer och hinner träffa den elaka tanten som sen spelar den elaka häxan. Men den skillnaden (jämfört med filmen) som jag regerade starkast på var att i boken är hennes skor SILVER, inte röda. Vilken chock! Måste tyvärr också säga att jag tycker filmen är bättre. Historien var för tjatig och för barnslig. Dock fanns en hel del blodiga scener som inte kändes så passande för barn, undrar vilken målgrupp den skrevs för...

Nä tyvärr var detta ingen hit för mig inte. Kul att ha läst bara för att kunna kolla om filmen och jämföra. Även hemskt trevlig att ha i bokhyllan då den är så snygg men tror inte jag kommer läsa de andra berättelserna i den. Det här seriealbumet skulle jag däremot inte banga på att läsa.
På Engelska: Häftad:[Adlibris][Bokus]

Aomanjuskogen 2 av Hisae Iwaoka

Svenska, 204 sidor, Del 2.  Utläst 26 december 2012

Minirecension:

Fortfarande en rätt förvirrade manga där man inte helt hänger med i historien. Men denna gång mycket bättre.

Blev överaskad att jag faktiskt gillade den här. Första boken var jag inte så förtjust i. Men sen är det även denna gång fantastiskt fina bilder =). En smmåflummig men söt bok.
På Svenska: Häftad:[Adlibris][Bokus][CDON]

Strimmor av hopp av Ruta Sepetys

Svenska, 224 sidor.   Utläst 2 januari 2013

Minirecension:

En sorglig bok som jag hade hört mycket gott om. Kul att äntligen själv fått läsa den.

Har inte så mycket att säga, var en bra bok. Hemsk men trodde ändå jag skulle gråta ännu mer och att den skulle vara ännu sorgligare. På slutet grät jag massor men början var jag inte helt inne i boken.

Vad tacksam man är att man är uppvuxen i Sverige och i denna tid. Stackars människor som dessa som fått utstå så mycket. Vara fångad 10-15 år, fattar inte hur de orkade. Hemskt!
På Svenska: Inbunden:[Adlibris][Bokus]E-bok:[Bokus]
På Engelska: Häftad:[Adlibris][Bokus], Inbunden:[Adlibris][Bokus]

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...