onsdag 10 april 2013

2 x Minirec: Deckare

Pythians anvisningar av Jerker Eriksson, Håkan Axlander-Sundqvist

Svenska, 379 sidor, Sista delen Victoria Bergmans svaghet-trilogin . Utläst 4 mars 2013

Minirecension:

Ännu en riktigt bra bok i en superbra och obehaglig deckarserie. Även denna lyckas förvåna mig stort. Hur lyckas de!? Riktigt coola böcker som ni alla borde läsa. Ja iallafall ni som inte är rädda för hemskheter annars bör ni hålla er borta.

Gillar att böckerna utspelar sig i miljöer jag känner igen mig, platser på söder där jag varit och vet var de ligger. Känns mer verkligt då.

Gillar också att de är duktiga på att väva in saker som hänt förut, då mitt minne inte är så bra. Saker jag annars hade glömt.

Random tankar: (markera för att läsa spoilers)

- Varför har denna bok en ny färg på omslaget? Stört mig lite då de andra två är beiga. Annars väldigt snygga omslag och ursnygga ryggar.

- Så sorgligt och så fint. Tänk så mycket [ont man trodde om henne så var det inte ens sant, och allt hon själv trott hon gjort].

- Slutet var verkligen [en oväntad twist igen! Som jag aldrig hade kunnat lista ut. Så duktiga de är. Att inte Sofia var skyldig och att Viggo egentligen var ansvarig var inte spännande nog. Men detta! Så smart! Så spännande]!

- Vad gör skillnaden som gör [att Madeleine blev en sån mördare? Att Viggo har uppfostrat henne kanske]?

- Gillar inte slutet med Victoria och Janette. Fanns för många lösa trådar kvar. Ville läsa om Jannes [reaktion på att Sofia och Victoria var samma person. Blir så som Jannes sur på allt som inte löste sig helt]. Slutet var lite antiklimax..
På Svenska: Pocket:[Adlibris][Bokus][CDON], Inbunden:[Adlibris][Adlibris][Bokus][Bokus][CDON][CDON], Ljudbok:[Adlibris][Adlibris][Adlibris][Bokus][Bokus][CDON][CDON]



Odjuret av Roslund & Hellström

Svenska, 358 sidor, Del 1 om Ewert Grens. Utläst 6 april 2013

Minirecension:

Ännu en vidrig deckare, de är ju oftast det. Men ändå suger jag numera i mig dem med glädje. Det är ju så spännande att läsa om hemskheter konstigt nog...

En lite annorlunda uppbyggd deckare måste jag säga. Gillar att det är eget men är en aning seg emellanåt och slutet tyckte jag inte alls var speciellt spännande. Den är inte som Keplers deckare eller som Kråkflickan-serien som är böcker man inte kan släppa men en helt okey deckare. Kommer jag över de andra i serien på second hand kommer jag säkert köpa dem. Bryr mig inte om att läsa dem i ordning, går bra ändå.

Har dock lite svårt med att hänga med med alla namn, så många gubbar och blandar ihop de flesta.

Har även läst Box 21 och Flickan under gatan av samma författarpar.

Random tankar: (markera för att läsa spoilers)

- Men urk måste de beskriva så detaljerat.. Äckliga pedofiljävel! =(
På Svenska: Pocket:[Adlibris][Adlibris][Bokus][CDON], E-bok:[Adlibris][Bokus][CDON]

5 kommentarer :

  1. SV: Jo det är såklart synd att man inte lika lätt blir exalterad över en bok... :( Men samtidigt är det ju ett tecken på att man är så bevandrad i sin genre att man kan skilja på vad som är sämre och vad som är bättre! Det är ett tecken på kunskap, så väljer jag att se det :)

    SvaraRadera
  2. Trilogin Victoria Bergmans svaghet är jag så sugen på och Roslund & Hellström är ju inte heller fel!!

    SvaraRadera
  3. My partner and I stumbled over here different page and thought I might check things out.
    I like what I see so now i'm following you. Look forward to looking at your web page again.

    Here is my website joc de aventuri

    SvaraRadera
  4. Omslagen till Victora Bergmanserien är verkligen obehagliga, speciellt när man vet hur Carl Larssons målning såg ut från början... Jag blev nyligen överraskad, i en diskussion om Theorins "Sankta Psyko" i en FB-grupp för deckarfantaster, hur vissa faktiskt inte läser vidare när det blir obehagligt.

    Det är väl ändå delvis därför man gillar deckare...? Klart att det kan bli FÖR obehagligt, detaljerad våldtäkt hade jag t.ex. hoppat. Men det är ju inte fallet i t.ex. Sankta Psyko. Den här serien verkar i alla fall väldigt lovande :) /Bokdetektiven

    SvaraRadera
  5. Åå jag måste börja läsa Svaghet-trilogin snart alltså!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...