lördag 25 maj 2013

The Fault in Our Stars by John Green

Titel: The Fault in Our Stars
Författare: John Green  
Förlag: Penguin Books
Antal sidor: 316 sidor
Språk: Engelska
Serie: Fristående 
Rec-ex: Nej.

(utläst 22 april 2013) 

Beskrivning från Goodreads:


Despite the tumor-shrinking medical miracle that has bought her a few years, Hazel has never been anything but terminal, her final chapter inscribed upon diagnosis. But when a gorgeous plot twist named Augustus Waters suddenly appears at Cancer Kid Support Group, Hazel's story is about to be completely rewritten.
Häftad: [Adlibris][Adlibris][Bokus][Bokus][CDON][CDON]Inbunden: [Adlibris][Adlibris][Adlibris][Bokus][Bokus][CDON]CD-bok: [Adlibris][Adlibris][CDON][CDON][CDON]E-bok: [Bokus][CDON]

Kommentarer:

Denna måste vara en av de mest hypade böckerna i min bokbloggsperiod. Nästan alla har läst den av alla svenska bloggare och bland youtube bokbloggare är det ännu mer. När boken var nyhypad var det de enda alla booktubers pratade om. Så mycket gott jag har hört om den här boken alltså. Oj så nervös jag var för att börja läsa den.

Men det var onödigt att vara nervös. Det var inte den bästa bok jag läst som så många andra verkar tycka men det var en himla himla fin bok som jag är jätteglad över att ha läst. John Green är verkligen duktig på att skapa en bok med så levande karaktärer. Blir väldigt nyfiken på att läsa någon mer bok av honom. Vilken skulle ni då främst rekommendera?

Satt med ett leende på läpparna genom nästan hela boken (ja förutom de sorgliga delarna då jag grät såklart). Söta söta Augus, så söt så jag bara smälter! Var så beredd på att den skulle vara sorglig, men som många skrev så är den mest rolig och mysig i början. Men sen runt slutet så rann ju tårarna tillslut som floder. Tycker det var ett fint slut men åh så sorgligt. Sen blir jag så himla nyfiken och vill veta vad som händer [med henne med ju... trodde att man skulle få läsa om hennes död med].

Så mysig och fin bok alltså. Den var väldigt bra. Men var inte helt lika såld som alla andra, tror de beror på att karaktärerna ändå var lite för annorlunda från mig och att vissa delar inte föll mig helt i intresset. Men överlag är jag mycket nöjd!


Lite fina citat:
“As he read, I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once.”
“Some infinities are bigger than other infinities.” 
och min favorit:
“Headline?" he asked.
"'Swing Set Needs Home,'" I said.
"'Desperately Lonely Swing Set Needs Loving Home,'" he said.
"'Lonely, Vaguely Pedophilic Swing Set Seeks the Butts of Children,'" I said.”
He laughed. "that's why."
"What?"
"That's why I like you. Do you realize how rare it is to come across a hot girl who creates an adjectival version of the word pedophile? You are so busy being you that you have no idea how utterly unprecedented you are.”

Sammanfattning:  

Riktig fin och bra bok med verklighetstrogna karaktärer =). Läs! 
Ser verkligen fram emot filmatiseringen.

Velade om jag skulle ge boken ett starkt gillar eller ett älskar. Fick bli älskar, trött på att alltid vara så hård med betygen :P

Random tankar: 

Varning för spoilers!

Yey Hazel är vegetarian ^_^!

- Gillade inte det hon sa om att V for Vendetta är en "boy movie" och att vi inte tvingar dem att kolla "girl movies". Urk hatar verkligen sådana dumma kommentarer! V for Vendetta är en av mina absoluta favoritfilmer.. suck! Men blir ju en verklig karaktär då många tyvärr tycker så. Hoppas John skrev det med det i tanken och att han själv inte tror att tjejer tänker så. Nån som vet?

- Hade själv tyckt att det var väldigt jobbigt att tänka på att Gus redan har en död flickvän. Då kan man inte lura sig att han kommer minnas en och vara är i en för alltid. Speciellt då det gick mindre än ett år att hitta en ny kärlek igen. Skulle krossa mitt hjärta. Så måste [vara skönt sen att höra att han inte var tokkär i sitt ex].

- Grät när [hon fick reda på att hon fick åka på resan. Så glad för hennes skull].


- Tyckte det var kul att han författaren lyssnade på svensk Hip Hop, men kände inte igen något av det han pratade om...

- Är så himlans skiträdd för att bli blind, stackars Isaac! Är mardrömmen nummer ett efter att familj /kärlek vänner dör. Mörkrädd bara jag tänker på det. Får rysningar. Vet inte om jag skulle klara att leva efter det :(. Så himla många av mina favoritintressen som aldrig skulle kunna gå att göra mer.

- Öppen kista, läskigt men samtidigt bra på nåt sätt. Får då en mer riktigt avslut, får se det mer konkret. Vet dock inte om jag själv skulle villa/klara av att det. Skulle ni?

Omslag/utgåvor:

 
1.  Svenska omslaget som tydligen herr Green själv gillar. Nu efter att ha läst boken fattar jag framsidan men tycker fortfarande att den är riktigt ful... Häftad: [Adlibris][Bokus][CDON], Ljudbok: [Adlibris][Bokus], E-bok: [Adlibris][Bokus]
2. Nya svenska omslaget till pocketvarianten. Finare än det andra svenska men är inte heller denna någon höjdare tycker jag. Pocket: [Adlibris][Bokus][CDON]
3.  Silver/Special edition. Vet tyvärr inte var denna finns att skaffa, fin var den iallafall =).

Utländska omslag:

Några omslag från andra delar av världen, va tycks?


Recensioner från andra bloggar: 


Bokmagi, Bokgläntan, Sagan om sagornaLena C, Raspberryrollercoaster, Boknea, Boktycke, Eli läser och skriver, Nellons bokblogg, BookrelatedAmelies boktips och sen hundratals till. Väldigt poppis bok ^^


7 kommentarer :

  1. Nu är det bara jag kvar att läsa den!

    SvaraRadera
  2. För mig var det språket jag föll för! Helt fantastiskt. Tror inte jag läst något liknande. Låg och skrattade för mig själv och var tvungen att vidbef flera helt fantastiska citat till min kompis medan jag läste. Därför rekommenderar jag absolut att man läser den på engelska.

    SvaraRadera
  3. Jag är väldigt sugen på att läsa den :) Någon gång måste jag göra det!

    SvaraRadera
  4. Minsann så dök den här boken upp här hemma igår. Nu ska jag bara hitta tid att läsa den också :)

    SvaraRadera
  5. Å, måste plocka upp den snart alltså!

    SvaraRadera
  6. Såå bra bok! :) Jag kände faktiskt igen hip hop artisterna och låtarna så jag blev lite lyrisk ;)

    SvaraRadera
  7. John Green har bland annat svarat på frågan om V for Vendetta i onlyifyoufinishedtfios på tumblr. En blogg där han svarar på typ allt man kan undra när man läst boken.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...