tisdag 16 juli 2013

Rädda mig inte av Tahereh Mafi

Titel: Rädda mig inte!
Författare: Tahereh Mafi 
Originaltitel: Unravel Me
Antal sidor: 350 sidor
Språk: Svenska
Serie: Del två i Shatter me-serien. 
Rec-ex: Ja, från B Wahlströms.

(utläst 24 maj 2013)

Beskrivning från B Wahlströms:

Juliettes beröring är dödlig. Hon satt inlåst på grund av sin förbannelse i åratal. Men så träffade hon Warner, den vackre unge mannen utan hjärta. Han gav henne frihet, men bara i hans fångenskap, och om hon använde sin kraft i tyranniets tjänst. Juliette vägrade och flydde tillsammans med Adam, rebellen som bad henne att slåss för friheten och för deras framtid som älskande. Men lika brinnande och okuvlig som Adams och Juliettes kärlek vuxit sig – lika förbjuden kommer den att bli. I andra delen av sin trilogi fortsätter hyllade Tahereh Mafi att berätta om en existens som brutit samman. Luften är förgiftad och människor arbetar likt fångar under ständig övervakning av Återetablissemanget, som styr det som återstår av världen i ett skräckvälde. Ändå är boken en av de mest romantiska och sensuella som någonsin har skrivits. Kontrasterna, stämningen, språket och tilltalet är helt unikt. Den handlar om elektrisk kärlek, berusande ondska och omöjliga val. Men också om en desperat längtan efter tillhörighet och att finna hopp, förtroende och självrespekt.
Inbunden: [Adlibris][Bokus][CDON]E-bok: [Adlibris][Bokus][CDON] 

Kommentarer:

Blir en kort recension på en efterlängtad fortsättning. Älskar Tahereh Mafis språk, det är så fint och mysigt, väldigt speciellt och originellt tycker jag. Älskar även att det är så korta kapitel så boken tog inte så lång tid att läsa ut. En bra bok men tyvärr var den inte allt jag hoppats på. Ville ha mer X-men känsla och var så himla pepp på allt sånt men tyvärr kom nästan allt av det i skymundan.

Är även som alla andra trött på alla dessa triangeldraman men tycker ändå att denna var ganska intressant. Vet inte helt vem jag röstar på där faktiskt. Warner är så speciell att jag bara inte kan låta bli att gilla honom!

Låter aningen negativ kanske men var en bra bok, bara inte så bra som jag hade hoppats på! Märker även att jag inte minns jättemycket av berättelsen nu i efterhand heller men gillade iallafall den medan jag läste.

Gillar serien i sin helhet och ser fram emot att läsa fortsättningen som förhoppningsvis är en bra avslutande del och att den har mer X-men känsla och mer action!

Sammanfattning:  

Bra fortsättning men blev inte allt jag hoppats på.

Random tankar:

(markera inrutad text för att se spoilers)

- Lite skumt hur hon ena sekunden är så svag (iallafall mentalt) och andra är typ starkast i universum...Förstår ju visserligen men störde mig ändå lite på det.

- Varför berättar hon inte att [Warner också kan ta på henne? Hon behöver ju inte berätta om kyssen men resten! Speciellt med tanke på att de är bröder är ju viktigt att berätta]!

- Scenen med Warner var ju rätt [het faktiskt. Ah all dessa ya-trianglar! Men han är så skum! Så väldigt konstig och pratar så egendomligt och gammaldags].

- Blir så trött på att hon hemlighåller så mycket.....

- Men i slutändan är jag nog team [Adam ändå. Stackarn =(]

- Blir lite trött på att alla ska skydda och ta hand om henne hela tiden. Puttinutta alla tjejer jämt..hon är ju fan [starkast i universum] typ!

Omslag/utgåvor:


Inbunden: [Adlibris][Bokus][CDON], Häftad: [Adlibris][CDON] Ursnyggt, älskar det men dumt att denna trots att den första finns i denna design med, verkar vara i en annan storlek? Har ännu en gång tappat förtroendet för bokförlagen. Så säg gärna till om detta inte stämmer!



Sedan måste jag ju nämna de svenska omslagen som jag bara gillar mer och mer. Plus, älskar att de passar ihop fint i bokhyllan!

Recensioner från andra bloggar: 

Book Obsession, Sagan om sagorna, Maddies bokblogg, Bokgläntan, Bokvarg, Nellas bokplanet, Pocketlover, Dolas bokblogg, Bokbild, Beroende av böcker m.m

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...