fredag 6 december 2013

Watchmen by Alan Moore, Dave Gibbons

Titel: Watchmen
Författare:  Alan Moore, Dave Gibbons
Antal sidor: 416 sidor
Språk: Engelska
Rec-ex: Nej.

(utläst 23 augusti 2013)

Beskrivning från Goodreads:

In an alternate world where the mere presence of American superheroes changed history, the US won the Vietnam War, Nixon is still president, and the cold war is in full effect. Watchmen begins as a murder-mystery, but soon unfolds into a planet-altering conspiracy. As the resolution comes to a head, the unlikely group of reunited heroes - Rorschach, Nite Owl, Silk Spectre, Dr. Manhattan and Ozymandias - have to test the limits of their convictions and ask themselves where the true line is between good and evil.

In the mid-eighties, Alan Moore and Dave Gibbons created Watchmen, changing the course of comics' history and essentially remaking how popular culture perceived the genre. Popularly cited as the point where comics came of age, Watchmen's sophisticated take on superheroes has been universally acclaimed for its psychological depth and realism. Watchmen is collected here in a deluxe hardcover, with sketches, extra bonus material, and a new Introduction by series artist Dave Gibbons.
Inbunden: [Adlibris] Häftad: [Adlibris][CDON][CDON]

Kommentarer:

Första intrycket när jag slog upp sidorna var hur gammaldags tecknad den var. Märks att detta inte är en modern eller ny serie. Kändes som att läsa gamla serietidningar. Det andra var hur otroligt mycket namn och karaktärer man skulle komma ihåg. Var glad att jag sett filmen innan för då blev det enklare (men var ändå länge sedan nog att jag inte mindes allt, vilket var bra).

Var inte heller beredd på den mängden text som skulle förekomma (varje kapitel avslutas med några sidor ur bla Hollys bok). Läser jag ett seriealbum är jag inställd på något mer lättläst och snabbt. Inte på flera sidor med bara text. Så tyckte mest de bitarna var jobbiga att läsa och måste var ärlig och erkänna att jag mest skummade igenom de delarna. 

Sedan hade jag även lite svårt i början för alla tidshopp fram och tillbaka i tiden. Var inte alltid helt solklart när de hände så blev en ganska ansträngd läsning emellanåt när jag inte helt hängde med. Behövde bläddra tillbaka väldigt ofta. Så mycket tidshopp och karaktärer i olika åldrar att man
behövde koncentrera sig hela tiden. Tyckte inte alltid man fattade vem det var man följde och när. Hade behövts ett ordentligt persongalleri.

Men för något mer positivt så gillade jag alla detaljer så som att varje kapitel slutade med en bild på en klocka som tickar framåt och där varje kapitels bild sakta blir mer och mer blodig. De är effektfullt. 

Men tyvärr var den lite för långa ändå och ganska många delar tyckte jag var rätt ointressanta. Så nej var lite för seg för min smak. Mycket långsammare och mindre action än vad jag mindes filmen som.

Sammanfattning:  

Tyvärr för långa och för seg för att få något höjdarbetyg av mig. Men ändå en läsvärd upplevelse då det känns kul att ha läst en av de största grafiska klassikerna. 

Random tankar:


- Tycker det hela med supehjätekostymer och förklädnad är så fånigt då man alltid så tydligt ser identiteten/vem som är bakom ändå. Förutom spindelmannen då som faktiskt lyckats.

- Hur kan serietecknare vara så urusla på att rita ungdomar?
Bilden när Jon är 16!? Där ser han ut att vara runt 35 sen är han fortfarande ritat likadant sen när han är 30... 
Trodde btw först att Jon var en Alien (det var så jag mindes från filmen).

- Så inga har alltså superkrafter på riktigt förutom Mr Manhattan? Intressant och annorlunda...

- Tycker så synd om Rorschach fy fan vad alla behandlar honom illa =(

- Men tycker desto mindre om Dan, det är ju ingen stake i honom. Han är så mesig och ursäktar sig för allt, tar inte för sig.

- Alltså vad har serien med "Mannen på Ön" att göra med resten av historien? Blir bara förvirrad och uttråkad av den. Men kollade faktiskt på den sen när jag som om filmen och då var den rätt bra och intressant, men minns fortfarande inte kopplingen med resten. Nån som vet?

- Btw titta vad jag passande nog hittade i en gammal jacka hemma precis när jag skulle börja läsa albumet =). Användes sedan som bokmärke!

Omslag/utgåvor:

  
1. Riktigt snyggt hade de funnits som häftad hade jag haft svårt att välja mellan det jag har och denna. Inbunden: [Adlibris][Bokus][CDON]
2.  Funkar, hade jag inte hittat omslaget jag köpte hade det kunnat bli det här.  Häftad: [Bokus][CDON]
3.  Nja lite för mörkt. Gillar de andra omslagen bättre. Inbunden: [Bokus][CDON]

1 kommentar :

  1. You need to buy some gum so that you can strengthen those jaws of yours...."bit too chewy for my taste". I don't disagree with you on a lot of your points, but Watchmen is a classic that shaped comics to this day, that alone should at least give it a mild thumbs up. But, if Watchmen didn't do it for you, try Top Ten (By Alan Moore), Infinity Quest (By Jim Starlin) and Transmetropolitan (By Warren Ellis). Those are three classic and GOOD comics that don't have the amount of world building minutiae that Watchmen has....And if you saw Watchmen in Stockholm, then you should have caught at least a mild case of Stockholm Syndrome and been enamored by Watchmen....

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...