torsdag 30 januari 2014

V for Vendetta by Alan Moore, David Lloyd

Pages: 286 
Language: English
Series: No, this is the complete album
Review copy: No

(read in August 2013)
In a world without political freedom, personal freedom and precious little faith in anything comes a mysterious man in a white porcelain mask who fights political oppressors through terrorism and seemingly absurd acts.

It's a gripping tale of the blurred lines between ideological good and evil.

Review in Swedish:

Måste ändå säga att jag blev förvånad att så många röstade på denna. Trodde inte så många var intresserade =).

Vi börjar med vad jag tyckte om tecknarstilen som kändes rätt annorlunda. Det var väldigt mycket svart, så trodde först att den var tecknad av samma tecknare som i Batman Year One men det visade det sig inte vara. Tycker det bitvis är snyggt och bitvis lite tråkigt.

Överlag var jag tyvärr inte så imponerad av detta album när de kommer till historien heller. Hade så höga förväntningar eftersom så många har pratat så gott om den och eftersom en så underbar film är baserad på den. Men tyvärr grep inte albumet mig alls på samma magiska sätt som filmen gjorde.

Kändes som att filmen hade en enklare historia och var bättre komponerad. Där fattade jag så mycket mer, här blir jag bara mest bara förvirrad. Blev förvirrad av alla gubbar och av alla namn. Alla ser så himla lika ut, gubbe som gubbe liksom. Sedan var det flera gånger ganska svårt att se vem som var vem av tjejerna med. Speciellt då Evey hade kort hår och sedan nästa dag nästan tre gånger så långt hår för att sedan ha snaggat igen dagen efter..

Hade nog varit en bättre upplevelse om jag hade läst berättelsen först, utan att jämföra allt med filmen. Gillade dock slutet så det är synd att så mycket annat gjorde mig så förvirrad.

Några jämförelser med filmen som jag la märke till:

- I albumet är Evey en naiv 16åring som försöker prostitueras sig och i filmen är hon istället vuxen och jobbar på en tv-station.

- I albumet är inte Gordon gay utan en kriminell kille som Evey bor hos och har sex med.


- Evey försökte inte varna prästen i albumet vilket hon gör i filmen (om jag kommer ihåg rätt).

- Scenen med Lewis Prothero är helt annorlunda. I filmen finns inte heller hans dock-samling med.

Summary in English:  

Had high hopes for this one. I love the movie and had heard that it was such a great classic. But I was disappointed. Not as good as the movie.

Random thoughts in Swedish:

Varför ska så många tjejer hora sig i seriealbum? Jag läst flera på senaste tiden där det är så...

Obehagligt att Alan Moor's dotter är född 81 och karaktären Evey är det med. Speciellt då hon skulle prostituera sig vid 16 års ålder...

- Stört att en 16åring ska undra varför en vuxen man inte än har velat ha sex med henne...

7 kommentarer :

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Om du nu läste boken i Augusti 2014 och skrivit recension, hur kan man åka fram och tillbaka i tiden? Jag vill också! :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tss tss

      lätt hänt när man har en färdigskriven recensions-inläggs mall :P

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Fasiken också! Trodde du kommit på ett sätt med tidsresor ju :(
      ;)

      Radera
  3. Moores böcker är ju generellt ganska svåra.

    Men just den här är ju intressant för att den är ganska viktig. Jag hade aldrig fattat referenser till 5:e november, Guy Fawkes, Anonymous och deras användning av maskerna, första avsnittet av säsong 3 i Sherlock med mera - om jag inte hade läst den här boken. På så sätt tycker jag att den är ganska häftig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh har inte sett första i säsong 3 ser fram emot det då!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...