tisdag 21 oktober 2014

Nyckeln av Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren

Sidor: 813 Sidor
Språk: Svenska
Series: Del tre och sista delen i Engelsfors-trilogin.
Rec-ex: Ja, Tack Rabén & Sjögren!

(läste ut i mars 2014)
Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras.

Kommentarer:

Älskar verkligen att det fanns en sammanfattning av alla karaktärer på första sidan. Hade precis tänkt googla en sammanfattning och fräscha upp minnet lite när jag såg att det redan fanns, mer sånt tack!

Åh så bra och mysigt den här serien är, älskar att jag kommer in i det direkt, en sån lyx! Vill alltid ha det så när jag läser! Så ville verkligen inte stressläsa utan bara spara den så länge jag kunde. Problemet när jag läste den var bara att jag fick boken i Sverige (när jag bodde i London), så om jag inte skulle tvingas läsa ut den på den tiden jag var på besök hemma hos föräldrarna så behövde jag sen ta med den tillbaka hem till London. Vilket skulle ta upp typ halva handbagaget, den är ju inte så tunn och lätt precis :P. Velade fram och tillbaka hur jag skulle göra men valde att ta med den iallafall =).

Det var ett bra val, var så skönt att bara mysläsa och ta det i min egen takt. Var så bra också att den på så sätt inte tog slut för fort. Blev som att följa en tv-serie istället för att bara kolla klart en film.

Även om denna boken var något långsammare i takten än tvåan och inte lika händelserik så var det ändå riktigt bra. Tror jag gillade slutet, var lite lagom öppet så skulle ju kunna komma en spinoff?
*man kan ju alltid hoppas*


Sammanfattning:

Mycket fin sista bok men inte lika vass som tvåan. Älskar verkligen den här serien, så himla mysig och bra! En ny svensk ungdomsklassiker!

Random tankar och frågor under läsningen:

Markera dold text för att läsa SPOILERS!

- Men vänta Linnea kan ju läsa Vanessas tankar? Har hon inte då bara kunnat fatta att hon var kär med redan från första början?  Är det för att V inte visste själv eller för att L inte ville snoka?

- Men vad hemskt av Gustav att säga så till Milo. [Att han aldrig vill se henne mer. Aouch! Aj i hjärtat :(]!

- Älskar alla smådetaljer, som att Linnea inte äter kött och är vegetarian och därför inte äter gelatingodis ^_^ Undrar om någon av författarna är det och därför tänkte på det?

- Åh Linnéa vad jag förstår hur hon känner, vill bara rädda henne från hennes dumma tankar och krama henne :(

- Vet inte om jag gillar hela Ida[-grejen med gränslandet, tyckte det var lite skumt.]

- Gillar inte Walter, [han känns inte ok alls. Minoo går på ännu en auktoritetsfigur]...

- Gillade scenen där alla börjar säga sina tankar och åsikter högt. Kul och skrämmande tanke om det skulle hända på riktigt, ursh så hemskt! Oftast vill man ju verkligen inte veta vad folk tänker jämt.

- Borde inte Viktor känna direkt att [Walter ljuger ? Eller är Walter stark nog att kämpa emot hans kraft]?

- Trodde att de skulle låna Viktor, Adriana och Clara's [kroppar för att ha med Elias Ida och Rebecka i cirkeln. Sorgligt att de dog :( Tur att Clara överlevde iallafall.]

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...