lördag 28 mars 2015

Blod & Stjärnstoft by Laini Taylor

Originaltitel: 461 sidor
Sidor: 461 sidor
Språk: Svenska
Serie: Önskemånglarens dotter #2
Rec-ex: Ja, från Bazar förlag, tack!

(läste ut i Januari 2015)

Adlibris, Bokus  Tips: Första boken finns på Bokrean nu!
En andlöst spännande fortsättning på Mörk ängel, i fortsättningen på Mörk ängel måste Karou bestämma sig för hur långt hon är villig att gå för att hämnas sitt folk. Fylld av skönhet och omöjlig kärlek, hemligheter och svåra val, berättar Blod & stjärnstoft historien om Karou och Akiva. De befinner sig på varsin sida i ett urgammalt krig som nu vaknar till liv igen och Karou måste bygga upp en monsterarmé i ett land som består av blod och stjärnstoft.

Kommentarer:

Gillar att det är så korta kapitel och gillar att läsa på svenska, hade sådan enorm lässvacka att det var skönt att läsa på svenska som ju ändå går så mycket enklare/fortare.

Hade verkligen längtat tillbaka så hade höga förväntningar på bok två. Men som vanligt när jag har för mycket förväntningar blev jag tyvärr besviken. Den var fortfarande mysig och älskar alla intressanta och spännande karaktärer, men denna del var lite för deppig. För mycket sidor gick åt att bara prata om krigen och för lite gick åt att ha med vardag och bus så som i första boken. Ville ha mer om Kauro och hennes människovänner och vanliga liv än om hela fantasyriket och deras gamla krig, förstår mig inte på krig och är inte alls intresserad av det. Sedan gillade jag inte att det var så många olika PoVs. Vill ha mer lättsamt som förra boken och mer Kauro... :(

Sammanfattning:

Gillade den men eftersom jag älskade första så mycket och denna var något seg och långsam blev jag ändå väldigt besviken tyvärr.

Kommer iallafall läsa trean!

Random tankar och frågor:

Markera dold text för att läsa SPOILERS!

- Hur kan man attackera/försöka döda någon utan att ha fått en riktigt förklaring först (syftar på när Hazael och Liraz hoppar på Akiva)? Tänk om det visade sig att det fanns en vettig anledning (till vad det nu är man är arg för) sen. Men så har man dödat personen.. helt stört! Sånt kommer jag aldrig förstå mig på och inte förstå mig på krig heller....
Jag menar döda någon? Hur?

- Och om alla tre nu är likadana och Liraz starkast, så borde väl två mot en inte vara så svårt? [Ok bra, mer troligt att Liraz vann sen men att hon hejdade sig].

- Har som sagt så himla svårt att förstå meningen med krig....

- Alla gamla kroppar då? Kan man inte sno tänder från dem??

- Hade varit så passande om den var illustrerad, hoppas på en seriealbums-version!

 - Urk [våldtäkts]-scenen var hemsk :(

- Nej varför [dog Hazael?] :(.

- Blev först väldigt upprörd att hon återupplivade [Thiago. När skulle hon då få en ny chans att döda honom? Men när jag sen förstod hur det låg till och att det var Ziri i hans kropp blev jag imponerad, de var smart lösning!  Men stackars Ziri, han som haft sin riktiga kropp så länge och behöva ha kroppen som den han är kär i hatar.]

- Om man nu kunde återanvända kroppar borde de väl gjort det tidigare? Än att behöva samla massa tänder och skapa helt nya varje gång?

Andra omslag:

 
Älskar omslagen som jag samlar på och som de svenska översättningarna har, de är så fina och härliga. Men de här ovan ser tråkiga och vuxna ut och passar inte med innehållet tycker jag.

4 kommentarer :

  1. Jeg elsket også den første boken i denne serien, men av en eller annen grunn har jeg aldri fått lest bok nummer to. Jeg kommer nok sikkert til å gjøre det etter hvert, men nå skal jeg i allefall huske på at det kan være lurt å senke forventningene litt. God helg, hilsen Anette :)

    www.anettesbokboble.com

    SvaraRadera
  2. Jag läste ut den här boken idag och jag kan inte annat än hålla med dig. Den var inte lika bra som den första boken, speciellt inte första halvan. Men sen tyckte jag ändå att det lossnade och blev bättre :)
    /Cecilia

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...