söndag 29 mars 2015

Minirec x 3: Flight, Vol. 3 / Runaways Deluxe, Vol. 1 / Mitt dåliga samvete

Flight, Vol. 3 by Kazu Kibuishi etc.

Engelska, 352 sidor. Flight #3. Utläst i Oktober 2014.

Minirecension:

Story:

Elen tipsat och pratat så mycket om detta ursnygga album var det ju bra ett måste att testa, men tyvärr som vi märkt så har vi inte helt samma smak.

 Betygsatte alla delar för sig och tyvärr blev snittbetyget säkert 2 stjärnor, för det var många treor och många ettor i betyg. Tror bara en fick en fyra. Det är inte bra. De flesta kändes väldigt meningslösa, förstod inte poängen eller vad de ville ha sagt...

Alla var så korta att de inte fick något djup, man fick ingen känsla för karaktärerna, så nä inte min cup of tea tyvärr.

Illustrationer:

Framsidan åh framsidan hade jag gärna haft som en tavla hemma! Kanske värt det när jag inte gillade albumet att bara rama in det istället?
  
 Var i fin paperback med fint tjock papper, men blev typ för tung att hålla. Kändes som om den ska falla på mig, så lite svårläst på så sätt.

Var olika tecknare för varje serie, så skiftade väldigt. Vissa fina, vissa tråkiga osv. Btw kändes det lite sorgligt när man kollade på sista sidan och såg bilder på alla tecknare och typ alla var killar... Var är alla kvinnliga tecknare??


Runaways Deluxe, Vol. 1 by Brian K. Vaughan etc.

Engelska, 448 sidor. Runaways Deluxe #1. Utläst i December 2014.

Minirecension:

Story:

Inte helt såld, mycket ologiska luckor och kändes som att något saknades. Blev lite småsegt att läsa och fick ibland nästan tvinga mig att läsa klart den. Men tror ändå jag vill läsa fortsättningen.

Illustrationer:

Är inte ett superfan av tecknarstilen, men den var väl helt ok. Var trevligt att det var i färg iallafall men är lite för amerikanskt och opersonlig stil utan kärlek. 

Sedan gillade jag inte att det var så bleka färger och skuggningar. Skuggar man så mesigt och lite kan man lika gärna skippa att skugga helt kan jag tycka.  

Sen kunde de som vanligt inte teckna barn,  hon som skulle vara elva hade lika gärna kunnat vara 20 i många scener...

Random tankar och frågor:


- Först drar Karolina sönder sitt armband men sen någon minut senare är det helt igen, slarv...

- Tycker det var töntigt och lite ologiskt att röntgenglasögonen eller vad man nu ska kalla dem bara tog bort kläder men inte underkläder.... Borde de inte se dem helt nakna? Fånig amerikansk censur :P

- Varför kan de inte bara knäppa upp armbandet? Känns enklare än att slita sönder det varje gång! Men är väl bara för att det ska se coolare ut typ?

- Borde inte någon av föräldrarna känna igen sitt eget barns handstil?? 

- Gillar att de citerar Whedon!



Mitt dåliga samvete av Stina Hjelm

Svenska, 176 sidor. Utläst i December 2014.

Minirecension:

Story:

Konstigt och samtidigt intressant att läsa om depression när man precis varit deprimerad själv. Fick mig att minnas saker jag glömt och förträngt.

Men annars var den lite för deppig (ironiskt nog?) och inte speciellt kul att läsa. Kändes tyvärr lite meningslös....   :(  Så slutbetygen blev tyvärr bara 2 stjärnor typ. 

Illustrationer:

Gillar mixen av stilar på layouten, kändes mer som en äkta dagbok då, fast i serieform :) 

2 kommentarer :

  1. Vad trist att "Flight" inte var så bra, jag har varit sugen på att läsa den just p.g.a. att omslagen är så fina ^^ Om jag har förstått det rätt så är det väl bara flera olika noveller och inte en sammanhängande berättelse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jättesynd! men de var dyra så bra för plånboken :P

      Ja precis!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...